Translate

fredag 31 mars 2017

Intensiv kväll med 66an

Igår kväll hann jag och Micke med ganska mycket.
Redan efter 40 minuter hade vi rivit motorn och konstaterat att det satt en ny topplockspackning på plats och att toppen var bananformad.

...ingen bra kombination! Med stållinjal och bladmått felade toppen 0,20 mitt på.

Någon tidigare ägare har haft samma problem och bara bytt packning är min slutsats - sen har den inte gått många miles

Direkt börjar vi hårdringa bekantskapskretsen efter en ny topp, men vi hamnar till slut via Blocket.se i Sollentuna hos Roland som förser oss med ett bra begagnat topplock.

Vi mäter naturligtvis upp toppen innan köp och konstaterar att den är rak, utan sprickor och allmänt vettig i skicket. Däremot är den planad och 1,5-2mm lägre än den gamla - nåja, vi beslutar oss för att testa.

Väl hemma igen blir det demontering, stortvätt i mussla, hetvatten, inslipning av ventiler, återmontering av dito, täthetskontroll med T-dojja och lackering i volvoröd kulör

Den är strax därefter på plats, men vi ger upp vid midnatt.    Snart provstart iallafall!

...och inte nog med det! Denne Roland hade ett NOS stötfångarhölje fram till min 242 Turbo för löjligt lite pengar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar