Sanningens minut - ska framrutan passa i öppningen och hur kommer karosserilisten fungera?
Jag var iväg och köpte ett par meter av karosserilist med 6 resp 3 mm spår och två olika spärrlister som låser densamma.
Peter från Nacka Bilglas och jag placerar försiktigt glaset i 7 korta bitar av gummilist för att kontrollera positionen och hur väl den passar i förhållande till karossens plåtfals
Tja..inte som hand i handske på något sätt.
Ganska illa får man nog säga.
Vi lossar ett par gummibitar och centrerar glaset och kan konstatera att några justeringar av plåtkanten krävs för att glaset överhuvudtaget ska gå ned i rätt nivå
Det är nedre hörnen som utgör problemet
Bort med glas och gummi och fram med kapmaskinen
1-3mm justeras bort på bägge sidor
Sen provmonterar vi igen och nu får vi glaset i rätt position mot karossens öppning.
Vi testar också med kromsarg och inre täcklist vid A-stolpe för att se hur resultatet blir.
Vi kan konstatera att glaset är rätt positionerat och att karossens fals behöver ytterligare justering med kapmaskinen
Men avvikelserna är för stora för att kunna använda karosserilisten fullt ut runt om.
Men efter lite klurande och diskuterande har vi en plan som vi tror på
Vi behöver skära ut i gummilisten för alla rörbitar som kromsargens fästskruvar löper i
Dessutom behöver jag flytta ett litet rör 1-2mm. Men den stora justeringen är att vi får köra med en modifierad och tvådelad gummilist som vi limmar vid A-stolparna på utsidan.
Däremot kan vi se till att karosserilisten löper snyggt på insidan av kupén. Över- och underkant av glaset kommer att utnyttja hela karosserilisten
Lite komplicerat, men det kommer att fungera
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar