Translate

tisdag 14 mars 2017

Glasklart

Det här med vilka gummilister jag ska använda till fram- och bakruta på X3 har varit lite oklart för mig.

Men igår var proffset Peter från Nacka Bilglas hemma i garaget och konsultade.

Vi började med bakrutan och testade att montera en begagnad  P1800 61 gummilist på originalglaset.

Bakrutan på X3 är lägre än en produktionsruta, men har skarpare radie i övre hörnen och är något bredare i överkant.


Det intressanta var att det passade som hand i handsken!

Så det enda tidsödande jobbet med bakrutan är att kromlisterna förkommit. Jag blir nog tvungen att kroma av produktionslister och modifiera.

Framrutan är helt annorlunda då falsen i karossen även innehåller rörbitar som kromsargen skruvas i.

Dessutom ligger glaset lägre jämfört med bakrutan. Det syns tydligt på äldre fotografier och även på X2 på Volvo Museum.

Hur gör vi här då?  Jag har inte ens sett fragment av den gamla gummilisten.

Peter testar att skära till ett antal 15cm bitar av en begagnad produktionslist för att se var vi hamnar. Vi försöker provmontera glaset, men inser omgående att en produktionslist både är för smal och fel avseende sidoförskjutning.

Men vi tar med oss måtten av testet och provmonterar kromsarg och inre rödlackerad aluminiumlist.

Då inser Peter att det nog är en vanlig H-profilerad list som använts.

Likadan list som är vanlig i traktorhytter och båtar.

Vi åker och hämtar en provlist och det passar riktigt bra.

Jag ska försöka leta upp en likadan som har mindre spår mot karossen. (3mm)

Det borde bli perfekt.

Oklart har blivit glasklart med Peters hjälp.

Stort tack!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar