Translate

tisdag 7 februari 2017

Väckelsemöte

...eller vad ska man kalla det här inlägget? Målet är ju att väcka en fin 1800S -66 till liv efter stillestånd i 10 år.

Väl hemma i garaget blev det raskt oljebyte, dränering av bensintank, nya slangar överallt, nytt bränslefilter, laddning av batteri, montering av kylare, kylvätska, några mindre eljusteringar och försök till uppstart.

Det gick sådär...Micke och jag kunde konstatera bra gnista, men den tände inte ens på startgas.

Tändningen naturligtvis. Lite justering krävdes och sedan finjusterade jag tomgång och synkade förgasarna.
.
Det var det som behövdes. Nu går den fint. Ska försöka lägga upp en film på det

Sedan raskt över till bromsservice. Det visade sig omgående att nya slangar, belägg och hjulcylindrar behövdes. Främre bromsoken klarar sig med nya tätningar och kolvar, Skivor, trummor och bromsrör är i mycket fint skick. Men bromsservot blir utbytt mot ett renoverat, det var bortkopplat redan i USA.

Det är en fröjd att skruva med en så här orörd och helt rostfri vagn. Inget sitter fast eller är rostigt.

För att demontera framskärmslisten har tidigare ägare skruvat loss grusplåten i höger framskärm. Det är som nytt där bakom! Hur ofta möts man av den synen i en P1800?


 Men som sagt, det är ändå lite pyssel att få den i fint skick. Den lättare krockskadan ska repareras mer seriöst, inredningen får en rejäl rekonditionering, baksätet är hos sadelmakaren på reparation och en rejäl order är lagd både till CVI och VP på delar som ska bytas ut








2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Ja det är helt underbart att skruva på nästintill rostfria P1800 som min Florida ES

    SvaraRadera