Jag måste erkänna att jag missbedömde materialåtgången. Nu är jag inne på tredje litern polyesterplast.
Men det måste ju bli stabilt!
Jag lägger in två plywoodspant
När allt stelnat lägger jag ytterligare ett lager glasfiber. Sen borde det duga.
Häng med på renoveringen av en unik Volvo! En av tre handbyggda prototyper som knackades fram av Carozzeria Pietro Frua i Turin 1958 för Volvos räkning. Den har rostat länge nog nu och förtjänar att komma ut i sin forna glans. Alla är på mig och tjatar om hur det går.... Nu kommer ni att kunna följa med på den resan. Mycket nöje!
Du vet om att vanlig polyester krymper? MVH/C311///Thomas
SvaraRaderaHm, säger du det. Hur mycket då? Vad borde jag använt då?
RaderaMen å andra sidan, om det spricker så får jag ju nytta av formen i närtid innan den krympt och då kan jag ju tillverka två rutor.
Det finns krympfri polyester för formbygge. Den luktar ännu mer då den inte har någon vaxtillsats och mer styren. Jag har börjat använda den till allt. Den vanliga polyestern krymper några mm per meter när den härdar och fortsätter att krympa om den utsätts för värme. Förvara avgjutningen svalt så står den sig ganska länge. Som förstärkning av en gjuten form eller detalj kan man använda VP-rör för eldragning som limmas fast med smältlim och sen plastas fast tillsammans med något lager 300 gram pulverbunden glasfibermatta. Den mattan är mer följsam än emulsionsbunden matta. MVH/C311///Thomas
SvaraRaderaTack för tipsen, Thomas
Radera