Translate

lördag 11 februari 2017

Fram- och bakruta

Idag hände något som var lite märkligt. Det handlar om tajming. Jag håller som bäst på med fram och bakruta när telefonen ringer. - Hej, det är Stig.  - Vilken Stig, tänker jag...hjärnan går på högvarv. -The Stig from TV? no.. I nästa sekund säger Stig att han fått brev av mig som via vänner till honom kommit rätt till slut.

Fem sekunder senare inser jag att det är ägare nummer 3 till X3 som ringer - Stig Timm. Jag skickade nämligen brev till honom i höstas för att få en chans att diskutera bilen under hans tid som ägare mellan 1967-1968. Det fanns inget telefonnummer tillgängligt då Stig vistas mycket i USA. Brevet föranleddes av förhoppningen att få någon historia berättad eller möjlighet att kopiera foton.

När jag ber Stig berätta lite om bilen under hans ägo så är det första han nämner att han blev bestulen på den extra framrutan. Det måste vara den saknade rutan till X1 och han berättar att han fick med den i köpet och hade den i källarförrådet på Hisingen. Jag nämner för Stig att jag precis står framför X3s framruta och plastar en form att ha som säkerhetskopia - back-up. Då jag inte vill hamna i en situation med brustet glas och ingen form att ha för nytillverkning. Märkligt att han ringer i detta ögonblick!

Han berättar om en lättare påkörning höger bak och ojämnheter i taket när kvällssolen ligger på och avslöjar defekter. Stigs slutsats var att bilens kaross innehöll ett stort mått av spackel vilket kan stämma.

Han har inga foton, men lovar kolla med en vän som plåtade mycket under 60-talet och möjligen kan ha fångat Stig och X3 på bild.

Åter till garaget...

Jag har tvättat både fram- och bakruta ordentligt rena - grumme tvättsåpa, fönsterputs, finrubbing mm

Sen har jag plockat fram polyester, glasfibermatta, mask, sax, tejp, plastfolie mm

Det ska bli en avgjutning som sagt.

Som säkerhetskopia!

X3 har härdat glas i framruta och bakruta. Inte laminerat glas som är brukligt idag.

Då vi ska provmontera och fixa vill jag inte riskera att stå utan form OM något glas går sönder...hemska tanke

Så - på med plastfolie, sedan glasfiber och polyesterplast för att skapa en mall..

Tre lager...sen tar polyesterplasten slut

Får fortsätta imorrn!







Hur går det med 66an då?
Provkörning  i morgon! Ska bara fylla på växellådsolja och montera stolarna och sätta på övningskörningsskylten. Viktor är taggad på att köra runt kvarteret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar