Translate

tisdag 16 februari 2016

Kromlister till dörrpanelen och torpedsidorna

Jag tror jag nämnt detta förut. Vänster dörrpanel saknas ju helt på X3. Så även torpedsidorna på bägge sidor. Paneler är återskapade.

Men kromlisterna till dessa saknas.

Dels en tunn rund list liknande P1800 61-63 omedelbart under den övre stoppningen på dörrsidan.

Här har jag testat med en P1800 list, men den är 40mm för kort. Men denna runda list borde inte utgöra ett stort problem att ersätta.

Däremot vill jag hitta en bättre ersättare till den nedre listen. Den ursprungliga listen är i mässing och förkromad. Samma typ av list ska även sitta på torpedsidorna.

Profilen är relativt lika en nedre dörrlist till P1800 61-63. Problemet är att den är för stor i dimension. Både på höjd och bredd.

Det skiljer ca  2,5mm vilket blir stor skillnad på en list som bara är 10,5mm




Om jag skulle hitta en mässingslist från en annan bil i samma profil är det enkelt att bocka till och löda ihop en ersättare till X3.

Jag antar att jag får springa på bilträffar och leta dörrsidor från 1955-1965 tills jag hittar en som ser likadan ut.

Ni får gärna hjälpa till och leta





Måtten framgår av bilderna

Höjd ca 10,5mm
Djup upptill är ca 5mm
Djup nedtill är ca 3mm
Min personliga gissning är att det är en tysk eller italiensk list.

Mycket av prototypernas komponenter ordnades fram av underleverantörer i Tyskland på uppdrag av Helmer Pettersson. Bland annat inredningsmaterialet, men det finns naturligtvis även en möjlighet att Fruas hantverkare tagit ett listämne från en lokal italiensk leverantör.

För jag är ganska säker på att det är Frua som har anpassat listerna till inredningen.

Annars är stommen till den saknade dörrsidan utsågad och nitad på övre plåtprofil under gårdagens kväll. Armstödet som jag tidigare tillverkat är 80% klart. Det måste anpassas till anslutningen mot instrumentpanel.

Upp och nedvänd högerlist ligger som stilstudie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar