Translate

måndag 16 september 2013

Linjering mot motorhuv

Senaste passet i garaget så handlade det om att dels bestämma höjd för den nytillverkade plåten framför vindrutan och dels linjera den mer exakt mot motorhuven. Vid första provmontering så hamnar den lite högt över luftintaget och kräver justering nedåt. Det syns tydligt på bilden till höger.








Även vid värmepaketets kåpa ser man att det var för högt. Plåten skall ligga an och senare skruvas falsen mot kåpan.
Resultatet blev lite finkapning i kufttrumman på karossen så att plåten kunde sänkas 10mm.






Sen var jag tvungen att finjustera kurvaturen mot motorhuv så att den linjerar bra. Jag började med att kila bort till X1 och passa in plåten mot motorhuven på X1 och det stämde riktigt bra. Sedan vidtog samma typ av inpassning mot X3 huven. Jag kom på hur jag kunde jämföra ytorna på ett bra sätt. Två överblivna profiler och fyra svetstänger gjorde jobbet. Sen kunde jag jämföra kurvaturen mellan plåtarna "i kloss" så att säga.

Jag markerade med spritpenna och växlade mellan krympverktyget och att spänna fast igen. Det var inga stora ojämnheter att tala om. Blev riktigt bra!










Men varför har han bomullshandskar på sig?

- Jo, jag köpte ett paket när jag och Micke höll på med den där Saab Sonetten förra året. Man vill ju inte få allergiska reaktioner...

Nää, jag skojar bara.

Faktum är att detta är ett väldigt bra trick Bengt Blad lärt mig. När man ska känna efter ojämnheter så är det mycket lättare att bedöma läget med dessa handskar på. Man kopplar nämligen bort ett par intryck som friktion och temperatur och känner skillnaderna mycket tydligare. Testa själva! Finns på apoteket.

Fast jag vidhåller det där med Saab allergi...Man måste vara lite försiktig.

4 kommentarer:

  1. Inför ett besök i ditt garage har jag laddat med fyra bokstavsstansar.........=)

    SvaraRadera