Translate

måndag 23 september 2013

Höstväder = högre fart i garaget

Helgen bjöd på stor aktivitet i garaget. Jag har känt ett tag att det blivit för mycket tvekan och duttande med plåtpartier och inpassning. Behovet av att skapa något och liksom komma i mål med färdiga bitar var stort.




Lördagsförberedelser var plåtpottorna jag skall använda till strålkastarna. I X3 ska det vara en 198mm bred fastsvetsad ljuspotta i karossen. Den har samma princip som MB 190SL och Porsche 356. Ljusöppningen  är 180mm. Strålkastarkomponenter är fabrikat Hella. Jag har detaljstuderat X2 så jag vet alla mått och utseendet. Men trots att jag letat ordentligt så hittar jag inga pottor med exakt rätt mått. Men någonstans måste man ju sätta ned foten. Jag har ett fixat ett par NOS Opel pottor av samma Hella fabrikat, men med 15mm mindre öppning och annan kant och tre utbuktande pressningar som måste bort. Men djupet och rundningen är exakt rätt. Dessa får utgöra basen och ska nu bli kopior av X2s pottor. Jag börjar med att kapa bort kanten.

För att ha någon slags referens och mall som påvisar 198mm så kapar jag ut ett hål i en 1,5mm plåt.

Då ser man tydligt hur mycket jag måste sträcka ut.








När jag ändå hade fart på den lilla kapen så kapade jag isär framskärmar från front.
Nu har han blivit galen, tänker ni kanske. Detta är ju ett steg tillbaka...!
Nja, kanske..
Men det är min övertygelse att det blir en mer exakt inpassning mot motorhuv om de är lösa och jag får göra det på mitt sätt. Det stämde inget vidare mot motorhuven innan.
Dessutom måste jag krympa plåten lite där sidopressningen slutar mot strålkastaren. På Frua-vagnarna slutar pressningen tidigare och övergår i en slät rundning. För att kunna krympa framdelen av skärmarna måste jag ha dem lösa. Fanns ingen återvändo!





Full fart mot Bengt på söndagens morgon!

Det är alltid svårt att planera vad man ska hinna med under en dag. Men jag börjar att ge mig på sträckningen av pottorna. Jag använder näbb-sträck verktyget i Eckold Kraftformern. Det är premiär för mig att använda detta, så först lite instruktioner och en provkörning på annan plåtbit. Ungefär som en anka som tuggar på plåten...man vill INTE bli biten.

Kvack !!





När jag har känsla för hur den bearbetar så kör jag första pottan. Den sträcker mest i ytterkanten så den får lite strutig form. Blir lite som en militärhjälm.

Bengt och jag marscherar runt i verkstaden iförda tyska krigshjälmar och...Tyska? - Ja, Hella är tyskt!

Nä, nu spårar det ur lite... Inga bilder på det!



Sen måste den ju finriktas med mothåll och Bengt och jag inser att ett nytt verktyg måste konstrueras.

En balk, en bit plattstål och ett skruvat mothåll blir raskt ett användbart verktyg när jag ska rikta pottorna.











 Lite mer sträckning behövs.


















Nu är diametern den rätta på ena pottan.









Sen blir det finjustering i det "nya" mothållet













För att massera ut strutformen och sträcka pottan längre in får jag bearbeta med kupigare hammare mot sandsäck. Det här var det mest tidsödande momentet. Sträckningen går långsamt och det är först när jag finriktat mot mothållet jag kan bedöma resultatet.

Det blir ett par omgångar per potta.





Efter finriktning är det dags att krympa bort det sista av de gamla "Opel-pressningarna"

Bengt värmer med gasen och jag klämmer till med ett hammarslag. Efter en 4-5 upprepningar kan jag finrikta mot mothållet och pottorna är färdiga.

Puh..dessa tog nog 3 timmar i anspråk totalt. Men nu är dom i exakt rätt mått.











Sen var det dags att krympa den främre delen av framskärmarna.

Det här var ett 5-minutersjobb. Fantastisk maskin!

Senare så får jag med hjälp av hammare och mothåll justera till en snygg avslutning av pressningen.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar