Translate

onsdag 11 september 2013

Inpassningar och justeringar

Igår färdigställde jag plåtkanalen mellan motorhuv och plåten framför vindrutan. Det blev som vanligt 10 gånger fler justeringar än man först trodde skulle behövas. Dels fick jag knacka ut uppviket ett par gånger för att kunna krympa lite extra och sedan vika tillbaka.











Sen vill jag ha en snygg rak kant. Då fick jag fila kanten för hand innan jag blev nöjd. Men nu får den duga. Bara att svetsa fast.











Sedan gav jag mig på plåten framför vindrutan.
Även den kanten behövde filas helt rak. Sedan markerade jag var urtag måste göras för de små rören som håller vindrutans kromlist på plats.












Efter urkapning klämmer jag fast plåten på rätt position och det ser riktigt skapligt ut. Jag lägger dit övre kåpan för värmepaket och klämmer fast kanalprofilen och testar passformen. Mot vindruta, luftintag och värmepaketets kåpa passar det förträffligt, men de små konsolerna för huvens stödgummi ser ut att hamna lite för långt bak...hm








Det linjerar bra framifrån och höjden är rätt jämfört med mätningar av både X1 och X2.









Men som sagt...när jag testar med huvlåset ser det ut som plåten framför vindrutan är för "lång" och eliminerar springan mot huv. Det skumma är att när jag jämför med den ursprungliga plåten framför vindrutan är den nyproducerade identisk i längd.



Jag kan ju inte verifiera detta , men jag tror att det kan bero på att när golv och torped byttes ut av tidigare plåtslagare så blev det en diff på 10mm?






Vad gör man nu? Tja, flytta torpedvägg känns lite brutalt. Om jag accepterar felet och struntar i nuvarande position för huvlåset och småkonsoler för huvgummi så hamnar faktiskt huven rätt i längsled vid gångjärn när jag samtidigt har en bra springa mot plåten framför vindrutan.












Då blir följden av beslutet att jag får lytta fram konsolerna för huvgummi och huvlås 10mm. Jag ska provmontera front och framskärmar för att se var jag hamnar med den tänkta justeringen.

Ringer förmodligen Bengt för att resonera om väg framåt, men jag har på känn att han skulle resonera likadant som jag och låta den nya plåten framför vindrutan styra huvens placering.

Jag måste svetsa ihop huven också....den väger för mycket med 25 svetstänger.....

Vem har sagt att det måste vara lätt!!!








3 kommentarer:

  1. Verlikigen imponerande arbete och snyggt! Är du självlärd plåtslagare Mr X3 eller är det Bengt som lärt dig i kombination med så många P18 renoveringar genom åren...? // P1800ES-73

    SvaraRadera
  2. Tackar! Det är nog en kombination av allting du nämner. Redan på 1990-talet delade jag garage med en kompis som är mycket duktig på plåt, speciellt Porsche 356 och han både hjälpte mig och lärde mig en massa. Jag hade stor nytta av det vid min tidigare renovering av min P1800 -61. Där fick jag både erfarenhet och kunskap.

    Det som gett detta projekt en rejäl skjuts framåt är att jag fått lära mig vissa av Bengts fantastiska maskiner och ta del av hans mångåriga erfarenhet. Sen har min horisont för vad som överhuvudtaget är möjligt att tillverka i plåt vidgats enormt av detta och gett mig bra självförtroende. Det är verkligen som Gunde Svan säger ....- inget är omöjligt!

    Första helrenoveringen av en P1800 -63 inledde jag redan 1981 som nybliven 17-åring. Då tyckte alla att jag var extremt seriös som gassvetsade och tennade karossens skarvar. De flesta plastade och spacklade mest P1800 på den tiden. Men jag hade ingen MIG/MAG och tidningen Wheels hade ett reportage om tennspackling som jag snöade in på....

    SvaraRadera
  3. Intressant historia. Kan även notera att vi då är årsbarn...
    Tennspackling blir ju ett måste att lära sig innan ESn är klar, även om Olofströmskarosserna var betydligt mindre tennspacklade än från England, vilket vi fick höra på Blekinge träffen 2009 // Lennart

    SvaraRadera