Translate

lördag 31 augusti 2024

Dörrstopp och låskista

 Dörrarna är i focus nu. Jag har monterat dörrstopp och renoverad låskista. 

Om jag inte är felunderrättad så tror jag att Frua har använt likadana dörrstopp som sitter på Volvo Duett men i en justerad längd (lite kortade)

Jag har hittat NOS inklusive gummi och brickor.

Infästning i kaross medelst kromad låg spårskruv och låg mutter.

Detta är ju en av mycket få saker på prototypen som faktiskt har bättre funktion jämfört med produktionsbilarna :-)


Låskistan vill jag inte förzinka i sin helhet då fjädrar kan bli spröda och gå av efter en tid. 

Jag borrar helt enkelt bort nitflänsarna på insidan av kåpan och zinkar den lös.

Sedan har jag borrat ur niten bakifrån och gängat upp den.

Då kan jag enkelt återmontera nyzinkad kåpa på rengjord och insmord låskista. 

Kistan är samma typ som P1800 och Amazon, men reglagearmarna på insidan är modifierade av Frua.







1 kommentar:

  1. hej.kul att det går framåt,ett lite tips för att slippa sprödhet på härdade detaljer när du förzinkar är att värmebehandla det i några timmar i ugn(väteutdrivning)då slipper du sprödheten mvh stefan
    b18 motor köparen

    SvaraRadera