Translate

torsdag 7 juli 2022

Grillsarg och grill

 Jag har ytterligare finjusterat karossen mot grillsargen och kommer att addera en osynlig 4mm gummilist bakom grillsargen mot karossen för att mildra anläggningsytan mellan krom och lackering.

När jag ändå håller på med grillsarg har jag fortsatt med grillen.

Originalgrillen till X3 är försvunnen sedan länge och jag har bestämt mig för en modifierad produktionsgrill som ersättare.


Den huvudsakliga skillnaden är att X3 ska ha en grill där horisontella och vertikala ribbor linjerar i framkant och att grillen sitter mer inom ramen för grillsargen. Dvs den sticker inte ut lika mycket.






Jag snickrade en träjigg som underlag och slipade ned de horisontella ribborna tills allt linjerar snyggt för att sedan ta isär grillen och slipa allt snyggt.

Därefter lite glasblästring och ihopmontering.


Nu funderar jag som bäst på ytbehandling. 

När man studerar X2 (sista bilden) så ser ytan snarare lackerad ut än eloxerad. Den är både mer homogen kulörmässigt och blankare än en produktionsgrill.

Då det är svårt att sprutlackera en detalj med sådant djup funderar jag på att låta pulverlackera den. 

Jag skall undersöka lite olika alternativ








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar