Translate

söndag 22 december 2019

Leverans från USA

Jag har fått hem avgasrörsfästena jag beställde.

Ingen av prototyperna har ju kvar de ursprungliga avgssystemen eller utblåsen bak genom karossen så jag har ju frihet att tillverka fästen som jag tror det skulle kunna ha sett ut.

Jag drog ju ut rör på samma sätt på X1 när jag lånade den för mallning av karossrenovering, men det var ett fäste med gummiupphängning och det blev inte helt hundraprocentigt vibrationsfritt.

Jag känner att det måste vara bli en lösning på X3 som fungerar bra och skulle kunna vara gjord sent 1950-tal.

Valet föll på Ford Thunderbird 1955-56 som har utblås genom stötfångarhornen. Det visade sig att dom har en upphängning som skulle kunna användas på X3 och dessutom blir det ju tidstroget.

Men som vanligt är det ju inte "bolt-on"

Jag måste tillverka en konsol och det visade sig att Forddetaljen är lite för hög för utrymmet mellan bagagegolv och karossens nederkant.

Men den borde fungera med lite modifiering.

Själva fästkonsolen gör jag i aluminium som en prototyp och när allt sitter där det ska så tillverkar jag den i ett bättre material - möjligen rostfritt.

Så jag klämmer fast konsolen mot golvet där jag vill ha den och passar in utblåsrör så att jag får en grundposition markerad på konsolen


Efter lite mätande konstaterar jag att avgasfästena måste "choppas" 14mm på höjden totalt sett.

Om jag inte gör detta så sticker dom ut lite under karosskanten och det blir inte snygg. Dessutom vill jag ha dom lite längre bak för effektivare upphängning

Slutsatsen blir att dom justeras och jag får tillverka en ny gummiflik som snarare är pyramidformad med totalt tre fästpunkter

Jag justerar konsolen och provmonterar



Jag får svetsa i mer material på rungens insida för att få plats med nya fästhål för den planerade nya gummidetaljen.

Det här blir riktigt bra!


Men jag inser att jag behöver två långa 45mm rör för att kunna justera in fästena perfekt.

Med två enmeters utblåsrör kan jag lättare se korrekt position

Det får bli en tur till Bilt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar