Translate

måndag 16 juli 2018

Släpp sargen!

Det här med framskärmslister har varit en delikat nöt att knäcka. Jag har varit runt till olika hantverkare och annat kunnigt folk för att komma fram till en lösning hur jag ska tillverka nya på bästa sätt.

Jag har bland annat haft med mig dom raka ämnena som jag först tänkt använda men alla har varit mycket skeptiska och avrått mig från att använda dom. Mest beroende på den konkava formen som inte går att slipa med bandslip inför kromning.

Slutsatsen blev att jag bör låna vänster list från X1 och låta gjuteriet skapa en form för att sedan gjuta en ny list. Det var inte galet dyrt och definitivt ett bra förslag. Den högra sidan skulle man få 3D scanna eller på något annat sätt skapa en gjutplugg.

Men nu hade jag en plan hur jag ska göra lister!

Men då är det precis som all oro släpper och jag börjar snegla på dom raka ämnena i garaget.

Om jag nu ska gjuta lister har jag ju inget att förlora om jag testar att tillverka lister av ämnena.

 Ja, ni hör ju vad som håller på att hända.

Jag kan inte låta bli...jag måste försöka

Jag har bra detaljfotografier från både X1 och X2. Dessutom noggranna mått på vänster list.

Två timmar i garaget och en hög med mässingsspån senare har jag tillverkat en list som både passar bra och har snyggt och korrekt utseende.

Återstår avslut mot dörrlist och fästen.

Ja jäklar, det här trodde jag knappt själv på...

Men det blev en del kapande med tunn skiva, riktning och lödning med silverlod. Sedan lite filande och slipning.

...och som sagt - jag släppte sargen och började åka!  Det var nog den viktigaste ingrediensen :-)








3 kommentarer:

  1. Bra Mark!
    Tänk vad du kan som du inte vet om.
    Att det alltid är rädslan att göra fel som stoppar...det är fascinerande...tänk vad man skulle hinna med om man inte tvekade..
    Lycka till och gör nu även den andra sidan.

    SvaraRadera
  2. Ja kunde några Italienare så vartdör skulle inte du kunna...

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra jobbat! Det är inspirerande att se vad som är möjligt.
    /Martin C

    SvaraRadera