Translate

onsdag 13 juni 2018

Strålkastarsargar

Förra veckan gjorde jag en ordentlig undersökning hur jag bäst får till strålkastarsargar till X3.

Egentligen är det ju inte bara sargen som skiljer från en produktionsbil. Även principen för justering och fastsättning är annorlunda.

Efter lite mätande och funderingar har jag kommit fram till att en vettig genväg är att använda samma princip för montering och justering av strålkastare som en vanlig produktionsbil men med framskjuten montering på grund av den betydligt djupare kromsargen.

Kromsargen på prototyperna är hela 42mm djup vilket är 8mm skillnad mot en produktionsbil

Dessutom skulle isåfall den yttre sargen linjera mot strålkastarglaset och göra den inre monteringssargen osynlig. Justeringen av ljusbilden kompliceras möjligen av att den blir en främre kant som kan ta emot, men det får isåfall lösas bakom sargen med löstagbara justershims om utrymmet för ljusbildens justering skulle kräva det.

De justerskruvar som ska gå igenom yttre sargen kan eventuellt ansluta till den riktiga justeringen eller bara utgöra "dummies" för utseendets skull. Jag får återkomma till den detaljen.

Jag var även uppe hos Bengt Blad med mina Mercedessargar som jag först tänkt använda som utgångspunkt och ändra diameter på och sicka upp i bakkanten.

Kontentan av diskussionen vi hade var att det inte kommer att bli perfekt runt igen efter en sån operation.

Slutsatsen efter en del googlande kombinerat med Bengts erfarenheter blev en helt annan metod

Nämligen manuell trycksvarvning. Kostar säkert en slant men detta måste bli bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar