Translate

tisdag 5 juni 2018

Kunskapsutbyte och nya kontakter

I veckan har jag lagt ner en del jobb på ämnet framskärmslister till X3.

Dom saknas ju dessvärre. Skiljer sig en hel del från produktionslister

Ursprungsplanen var att bearbeta de raka ämnen som jag fått av kompisen Anders från Sundsvall. Ämnen med korrekt profil vid dörrlistens avslut men som sagt helt raka och i rå mässing.

Smalna av, forma om och få till en list med rätt form...hm Även en erfaren karosserikirurg som jag ryggar för en sån operation.

Vad göra.. - Jo, jag åkte ut till nestorn bland Hot rodders i Stockholm, en man med stor erfarenhet av metallbearbetning, tillverkning av allehanda customdelar, slipning och polering - nämligen Olle Thorslund. Efter en stunds diskussion och olika överväganden är vi överrens om att det blir en klar genväg om jag kan låna ena listen från X1 och låta gjuta en kopia i mässing. Tyvärr saknas en av listerna på X1, men jag måste börja någonstans...

Efter ytterligare ett besök på Konstgjuteriet i Västberga så har Gjuterimästare Johan Pettersson övertygat mig om att det inte är några problem att gjuta upp en framskärmslist

Låter bra...men hur gör jag för att få en spegelvänd list att använda som gjutplugg? 

Jag har funderat på att med modellera skapa en form från X2 på Volvos museum och lägga över någon styv "låda" över lermodellen.. kan det gå?  Man kan låta en modellsnickare göra en list i trä som gjutplugg..men det låter tidsödande och dyrt..

Scanna av på nåt sätt och printa i 3D? 

Tips emottages

3 kommentarer:

  1. Jag har under en tid följt en bilbyggare som likt dig inte är rädd för utmaningar. Han byggde för något år sen en Bentley EXP replica från ingenting, Ajden heter han och tar åt sig 3d scanning enligt hans hemsida ajden.se. Kolla igenom bloggarna och bli imponerad..

    SvaraRadera
  2. 3D-print är spännande för nytillverkning till gamla bilar. Beroende på komplexitet och storlek kan man antingen måtta av med hjälp av vanlig 2D-scanner eller köra 3D-scanner. 2D-varianten ihop med en print använde vi för att skapa en plugg för att kunna gjuta upp en radiolucka till en P1900. Men här skulle jag nog kolla på 3D-scanner av list och dina båda skärmar för att få det perfekt.

    SvaraRadera
  3. Tack för bra tips! Har pratat med Ajdén i Sundsvall som håller på med portabel 3D scanning och även börjat luska i Trycksvarvning av strålkastarringar.

    SvaraRadera