Translate

fredag 11 maj 2018

X3 och gåtan med de försvunna navkapslarna

Rubriken gör att spänningen lägger sig över tangentbordet som en fuktig yllefilt en mörk höstkväll...

Nåja, jag tänkte snarare delge Er lite kul info från tidigt 60-tal med klar koppling till X3

Jag hittade två nyhetsbrev på ebay som jag var tvungen att köpa.

Det är utgåva 2 November 1961 respektive 3 December 1961.  (...måste försöka hitta nr 1 också!)

"The Viking" Nyhetsbrev utgivet av Volvo
Western Distributing, Inc i Sherman Oaks, California

I novemberupplagan 1961 finns bilden till höger

En produktionsbil från Jensen - MED MINA NAVKAPSLAR!!

Detta innebär med stor sannolikhet att X3 under sin turné i Amerika blev av med kapslarna och fraktades iväg med kapslarna från kanske just den produktionsbil vi ser på bilderna.

Jag har hittills varit övertygad om att navkapslarna från prototyperna borde ha hamnat på garageväggen hos någon Volvoingenjör i Göteborgstrakten, men får expandera det påståendet till "Volvoimportör i trakterna av Los Angeles"

I April 1960 var X3 utställd på New York International Automobile Show.

Man lanserar produktionsbilarna I USA i April 1961 med en vit bil med chassienummer 6. Alltså inte vagnen på bilden med X3-kapslarna.

Hur länge var X3 kvar i USA?

Rimligen blev alltså kapslarna kvar "over there"

Kolla även de efterföljande bilderna som beskriver den konsttävling med P1800 som tema som var en del i lanseringen av modellen.  Kul kuriosa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar