Bakstyckets infällning för nummerskylt ska ha en kromad ram med en kant som ansluter mot karossen. Bottenstycket är svart. Kan vara lackerat eller svart plexi. Bilden visar X3
På X1 är det en eloxerad aluminiumplåt som botten bakom regskylt, men av någon anledning är det svart bakgrund på X2 och X3
Den här ramen tänker jag göra i stålplåt 2mm som sedan kromas
Jag börjar med en mall i papper som vanligt för att kunna överföra formen till metall
Magneterna kommer väl till pass igen
Sedan kapar jag till ett plåtstycke som skall formas till ram
Letar sedan upp ett runt föremål som kan utgöra stöd för att bocka snygga runda hörn i rätt radie.
Vis av tidigare erfarenheter så provbockar jag en annan plåtbit först för att se hur radien blir
Det slutar med att jag byter till ett annat runt föremål som mall. Det råkar bli ett SVO verktyg för bakvagnsbussningar till Volvo 960 som av en händelse låg och skräpade i garaget..
Jag markerar radiens avslut med tejp som guide.
Sen är det bara att böja till ramen med växelvis provmontering mot kaross
Efter lite justeringar börjar det bli riktigt bra
Efter finkapning och inpassning i kaross kan jag punkta ihop
Sedan lägger jag till två remsor plåt som kommer att utgöra fästen dolt bakom bakstycket.
När dom är punktade på plats har jag sedan en mer formstabil ram.
Nästa steg blir att kapa till en yttre kant som ska ansluta mot karossen.
Jag hinner grovkapa den innan klockan blir för mycket
Inpassningen med magneter påvisar naturligtvis lite mer kapning och injustering, men jag är en god bit på väg
Pratade med min plåtguru Bengt igår om främre ramen till nummerskylt och vi kom fram till en idé hur jag ska tillverka den. Det blir mässingsprofil som bockas runt en inre jigg i stål. Sedan gör jag ett löst bakstycke som skruvas mot den ramen.
Risken är väl att jag börjar jobba med mässing och plötsligt inser att jag borde göra den bakre ramen i mässing också....
Vi får se hur det går
Snyggt jobbat.
SvaraRaderaNu börjar det lika en prototyp.