..och eftersom det var lite tidsödande med stötfångarinpassning så kan det vara skönt att sticka emellan med något lättare.
Nämligen den eleganta kromade ramen som ska sitta fram och hålla registreringsskylten.....
Den ska bli i samma storlek som den ursprungliga ramen.
Den saknas på alla tre prototyper så jag får tillverka den med foton som förlaga.
En hjälp i sammanhanget är att det finns många äldre fotografier där ramen syns bra.
Jag börjar med att montera de ursprungliga hållarna och stöter direkt på patrull.
Dom hamnar lite högt och fästet för ramen är inte lodrätt.
Hur blev det så?
Jag måttade hålen efter X2 och det visar sig nu att detta måste vara lite individuellt mellan prototyperna.
Bra, nu kan jag fortsätta med ramen!
Den blir bra referens för inre höjdmått men alltför smal då de äldre fotografierna påvisar att sex tecken fick plats i originalramen utan problem
Nu gör vi en mall.
Provmontering med mina brutalstarka micromagneter.
Jäkla bra magneter när man ska överföra en pappmall mot bilen - finna att köpa på Sieverts
Jag jämför från lite avstånd med fotografierna och ser ganska kvickt att den är lite för smal.
Nu börjar det likna nåt. Måttet på pappmallen är nu yttermått.
Det är svårt att avgöra hur kraftig den kromade ramen ska vara.
Jag testar med två olika plattjärn. Ett i 3mm och ett i 5mm som jag slipar upp lite glans i och provar
Spontant känns 5mm mer rätt..
Jag måste nästan kolla med sliperiet om jag ska tillverka den i stål eller försöka mig på att göra en mässingsram.
Kan man köpa mässing i 5x20mm? Varmbockar man mässing med hjälp av gassvetsen? Är det isåfall smartast att foga ihop med silverlod?
Jag måste ha svart plexiglas till insidan också och en mässingsplåt som bakstycke.
...eller i stål. Fan vet...
Vad tror ni?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar