När frontdelarna av karossen är borta på SPA och snyggar till sig så har jag pysslat med annat. Bland annat växelspaken med kulled. Eftersom jag inte lyckats hitta ursprunget till kulled som sitter på P958-X2 så blev en väldigt lik ersättare från Mercedes 230SL alternativet för P958-X3. Med nedkapad fästplatta är den väldigt lik.
Det gäller att få till ett stabilt fäste något nedsänkt för att kulleden ska ligga strax under nivån för mattan som på P958-X2.
Jag utgår ifrån en 1,5 mm plåt från skrotlådan och börjar borra och fila hålen så att de passar för montage av kulled.
Lite kapning på det med marginal för uppvikt kant.
Följt av vikning..
Sedan tar jag fram svetsen
Provmontering efter lite slipning av uppviket för att kompensera för tunnelns rundning
Verkar bra, så även höjden på kragen.
Den svetsas fast permanent.
Lite slipning på det. Klart!
Ni kanske undrar varför höjden är så viktig. Det beror främst på att det inte ska vara någon egentlig damask som på en vanlig P1800. På P958-X2 är det en liten krage motsvarande kantningen av heltäckningsmattorna. Så det gäller att kulleden ligger strax under mattans nivå.
Tjusigt blir det! Ska bli ett nöje att få se P958-X3 så småningom.
SvaraRadera