Translate

tisdag 10 juni 2014

Inventering av inredning

Idag släpade jag ut inredningen och...ja, vad ska man kalla det...sorterade och inventerade de olika bitarna. Jag placerade allt ungefär i relation till varandra och där de ska sitta på bilen.

Spontant skulle man ju vilja återmontera det som går av ursprunget i en sådan unik vagn som X3, men det mesta är verkligen i ett sorgligt skick. Råttor har käkat, solen har blekt, paneler och stommar har murknat eller spruckit. Hm! Kom gärna med synpunkter och kommentarer.

 Men min magkänsla efter att ha gått igenom de olika bitarna är att allt måste kläs om och att befintliga paneler bara duger som mallar för nytillverkning och i vissa fall kan återanvändas. Tips om duktiga sadelmakare som skulle kunna hjälpa mig med inredningen tas gärna emot. Stommar klarar jag, men inte sömnad.

Det är röd vinyl i perforerad struktur och icke-perforerad struktur. I princip är all inredning röd utom innertaket. Mattor ska vara ljusgrå med röd kantskoning. Innertaket är benvitt i perforerad vinyl. Stommar är en blandning av trä, masonit och aluminium.

Som ni ser av bilder är det ganska komplett iallafall. Men man kan se att den tidigare röda vinylen antagit en blek brunröd nyans på utsatta ställen

Jag saknar dock vissa delar. Bl a hela vänster dörrsida, luckan i höger armstöd, bägge torpedpanelerna framför dörrarna, solskydd och alla mattor på golven. Sedan saknas den ursprungliga instrumentbrädan som också ska vara röd. Den blev utbytt av Lars Landqvist 1965 mot en vanlig P1800 bräda. Som tur var flyttades de flesta instrumenten över från den gamla.


 Stolarna har möss käkat lite av

 Här ser ni det öppningsbara förvaringsfacket i armstödet. Luckan saknas.

 Innertaket med plåtspryglar

 Motorhuvsisoleringen och klädseln under instrumentbrädan och mot torpedväggen är förvånansvärt intakt.

Den svarta klädseln är som tunn filt som utgör klädsel mot bagage och golv. Samma filtklädsel förekommer i bagagerummet på X1 och X2.


Dörrklädsel baksida

 Dörrklädsel framsida
 Skiva med aluminiumlock för bakre stötdämparfäste

 Mattan som ska ligga i botten på förvaringsfacket bak. Golvmattorna ska sannolikt ha samma utseende om man jämför med X1 och X2

 Slät och perforerad vinyl









4 kommentarer:

  1. Jag kan komma och titta på det om ca 1 vecka om du vill. MVH/Thomas

    SvaraRadera
  2. Du är självklart välkommen att titta!. Jag behöver lite bollplank angående inredningen

    SvaraRadera
  3. Jag såg att Sadel-Bengt hade Volvokompisen Olle som referensjobb. Jag ringer Olle och lyssnar lite. - Tack Mats!

    SvaraRadera