Translate

torsdag 12 juni 2014

Höger hörn

Jag har börjat lite smått med höger sidas hörn nu. Först putsade jag av överflödig plåt med roterande fil enligt blå markering.


















Sedan bockade jag till en två raka bitar som skall bli nytt hörn.


Men samtidigt insåg jag att huvens linjering mot karossen måste justeras lite mer. Huven ligger lite högt i bakre kanten, speciellt höger sida.






 Huvens låsbyglar måste justeras ned lite och dom har inte rubbats sedan 1958 och sitter som berget.

Efter lite uppvärmning och avkylning kombinerat med tunn olja så lossade muttrarna från byglarna. För att få till en bra justering måste jag gänga upp dom ytterligare 2-3mm i syfte att sänka motorhuven lite. Här tar det tvärstopp då jag inte har något M6 gängsnitt.

Sedan tidigare P1800 renovering har jag alla upptänkliga snitt och tappar i tumdimensioner, men millimetersortimentet har lite för många luckor just nu. Dom måste täppas till.










2 kommentarer:

  1. Hej Mark
    Kan du ge lite råd när Volvos svetsprimer skall användas? Såg på beskrivningen att den inte är sä lämplig som grundfärg men på ytor som inte kommer lackas i hålrum o baksidan av min "740-plåt" borde den väl ge bäst skydd o att den går att sversa i. Mvh Lennart

    SvaraRadera
  2. Hej Lennart. Kör med 2K epoxiprimer på ytor som inte blir riktigt varma av svets och använd bara svetsprimer på ytor mellan plåtarna som svetsas ihop och i kanten av kant-i-kant svetsar där det blir riktigt varmt...kanske upp till 2 cm från svetsfog. Så gör jag iallafall

    SvaraRadera