Translate

måndag 23 juni 2014

Instrumentpanelen modifieras

Det är skönt att man kan värma sig vid svetsen under en så här kall midsommarhelg.











Vi åkte båt till kompisar och jag har nog aldrig varit så påpälsad under en båttur. Det var vackert på kvällen, men 6 grader...






Över till garaget nu


Jag gav mig först på överdelen. En hel massa hål som ska läggas igen.


Först hålet efter upphöjningen där spegelfoten skruvas.











Sedan defrosterslitsarna.







Följt av hålen vid upphöjningen och ett par andra hål som jag gissar kommer av pressverktyget när plåten tillverkades.


Det som kvarstår nu på överdelen är att forma om yttre ändarna så att dessa ansluter snyggt till dörrens övre panel. Dessa paneler ska ansluta mot varandra. Men det får jag justera när den sitter på plats i karossen.

Sedan gav jag mig på underdelen.





Jag har ju ingen plåtvals i garaget, men inser att jag måste forma plåt med rätt radie som ansluter mot befintlig form till höger.  Jag hittar ett rör som verkar användbart....











Upp med röret i skruvstycket och på med en lagom stor plåtbit. Sedan "masserar" jag plåten runt röret. Svetstång i ena änden och en svetsloppa i den andra.

Det går riktigt fint.











Jodå, det här funkar nog.












Bitarna får lite handknackning för att stämma med panelens form för att sedan punktas fast.


Jag lägger ett annat mindre rör bakom för att hålla koll på att de två bitarna hamnar rakt. Sedan svetsar jag ihop allt och slipar snyggt.

De yttre ändarna skapar jag senare när den sitter i karossen. Dessa ska ansluta mot armstöden i dörrklädseln. Min plan är att göra en liten passbit med rätt "sväng" som jag svetsar på.




Inte klart, men en bit på väg iallafall!

















Anslutningen mot dörrklädsel ska se ut så här! Bilden visar P958-X2 vänster sida av instrumentpanel.











En annan justering är vid rattcentrum. Jag måste svetsa på en halverad strut...  Den övre delen av kåpan är fast i stommen och den undre halvan verkar vara delbar. Gissningsvis är den skruvad underifrån, men skruvförbandet döljs av den kromade panelen. ....skulle jag tro


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar