Translate

torsdag 19 juni 2014

Instrumentbräda

Jag börjar tröttna lite på karossjusteringar måste jag erkänna. Som ren terapi tog jag mig an något helt annat.



Nämligen instrumentbrädan.

Den blev utbytt ca 1965-66 mot en produktionsbräda. Det som gäller nu är att modifiera den så att den utseendemässigt ser ut som brädan i P958-X2 på Volvomuséet. X2 är den enda av prototyperna som har kvar den ursprungliga panelen.












Så här ska det se ut, fast klätt i rött.


Min plan är att klä av produktionsbrädan och anpassa plåtstommen så att den dels går att montera snyggt och dels blir korrekt utseendemässigt i X3.



Fram med kapen och en timme senare har jag dels kapat bort all onödig plåt och dels riktat överdelen. Överdelens stomme var ordentligt bucklig, vi får se om det finns någon förklaring till det när jag ska passa in den i karossen.









Det blev en rejäl skräphög.

Jag kapade till och med bort svetsmuttrarna som håller brädan mot karossen. Dom var ju tumgängade UNF och så kan vi ju inte ha det på X3 :-)

Dom blir ersatta med milimeterdimension.

Det blir lite svetsjobb på både över- och underdel. Överdelen behåller formen, men får en del hål igenlagda efter defrosterspjäll och backspegel bl a. Övderdelen kommer att få den rundade delen till höger förlängd mot vänster.

Det här momentet var riktigt kul. Skaparglädjen flödar.

2 kommentarer:

  1. Ja, vem behöver defroster i Sverige. Det skall bli väldigt intressant att se den nya brädan växa fram. Glad midsommar !

    SvaraRadera
  2. Defrostermunstyckena blir överflödiga eftersom defrosterkanal med utblås är integrerade i karossen på prototypen. Dessa mynnar ut framför övre instrumentbräda.

    SvaraRadera