Translate

tisdag 10 juni 2014

Ett litet hörn blir till

Nu har jag lämnat strålkastarregionen och befinner mig vid övre vänstra hörnet av motorhuvens ränna.

 Ska det vara öppet där så man kan kasta in P1800-kepsen under framskärmen?

Nej, självklart inte. Det är den annorlunda radien på motorhuven jämfört med en vanlig P1800 som orsakat hålet.












En liten passbit måste tillverkas.
















Jag börjar med att knäcka till en rak plåtbit i lämplig överdimension.













..Ytterligare en knäck.






Nu har jag ett bra utgångsläge att börja jobba med.








 Jag krymper den djupa kanten och sträcker den grunda och vips så har jag en svängd bit som passar riktigt bra.












Men den kräver lite finputsning av överskottsmaterial. Nu passar den som hand i handske.












Nu blir det ett lager svetsprimer på baksidan och en liten tillfällig flik så att jag kan hålla den på plats.













...och sen på plats.








Lite mer svetsning följt av slipning där jag kommer åt. Både roterande raspen och lilla sliptrissan används men jag inser att behovet av en smal liten bandslip plötsligt uppkommit. Jag kommer helt enkelt inte åt att slipa nere i rännan annars.


Hurra!  Köpa nya verktyg är kul!



1 kommentar:

  1. Instruktiva och bra bilder! Tänk bandslip har jag men inte du hi hi. Men krympmaskin skulle man ha..det vart ju kanon snyggt. Såg att Volvo höjt priset rejält för svets primern 31385366 till 400+ kr för en liten burk, men P1800 är värd endast det bästa...// Lennart

    SvaraRadera