Translate

söndag 27 januari 2013

Vänster dörr

När jag tog över X3 projektet var vänster dörr lagad och det såg mycket bra ut vid första anblicken. Jag bedömde den som klar att montera.

Men efter att de nytillverkade gångjärnen kom på plats så visade den sig vara skev...Rejält skev! När jag fått den att gå i lås och linjera horisontellt på bilen så pekade nedre hörnet ut 7cm. Men det skulle visa sig gå att vrida till med hjälp av ett snitt av vinkelslipen i underkant.


Första snittet i stommen för justering
Reparation av nedre framkant

Blästrad på insidan och påbörjad reparation bakkant















Sedan blästrade jag ur insidan av stommen där den inte var helt rengjord och det dök naturligtvis upp ytterligare rosthål. Detta var i nedre framkant. Lättlagat, men inte direkt planerat.













Även bakdelen av stommen i överkant var lövtunn på ett par ställen. Jag valde att byta en större del än nödvändigt för styrkans skull. Den övre svetsade balken är fastsatt här och jag vill inte ha utmattad plåt som senare kan ge sprickbildning.


Den övre balken i dörren är tre plåtprofiler som är ihopsvetsade och saknas helt  på en vanlig P1800 dörr. Dörrarnas uppbyggnad är väldigt annorlunda jämfört med P1800 dörrar.
Bortskuren lövtunn plåt 




Ny plåt ilagd, viss tennspackling återstår


Detaljbild fästen nederkant stomme


Detaljer i fönsterhiss

Här blev det snittat både en och två gånger innan allt passade

























 Nästa steg blir finjustering och inmätning innan tröskeln på vänster sida kan monteras. I det här läget börjar det osa lite svordomar i garaget. Det visar sig att tidigare plåtslagare inte varit så noga med måtten. Dörrskinnet lutar bakåt 10mm i förhållande till stommen. Mer jobb för att det skall passa. Jag är naturligtvis lite grinig över detta, men det är bara att lossa dörrskinn, justera stommens kant...och faktiskt snitta upp stommen i bakkant en gång till.
Nederkant justeras


 Även dörröppningens form skiljer lite jämfört med en vanlig P1800. Detta är lätt att justera med MIG svetsen. Bara att lägga på mer material och sedan slipa till rätt form.
Man kan ju fundera på varför detta ändrades på produktionsbilarna? På Frua-prototyperna är det en mer svepande sväng hela vägen upp. På en vanlig P1800 är det ganska rakt från midjans pressning och uppåt.

Den skarpsynte ser också att hålet för dörrhandtag är flyttat. Det ett annat dörrhandtag på Frua-prototyperna och det sitter något lägre monterat.







 Färdig dörr vid första anblick var egentligen 20 timmars jobb ytterligare......som knappt syns.

Nu passar yttre bottensvällare bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar