Translate

torsdag 31 januari 2013

Mer om dörrar

Det finns en hel del likheter med andra vagnar skapade av Frua. Börjar man peta i detaljer som jag så blir dom väldigt uppenbara.

Vi kan ta Renault Floride som exempel. Yttre dörrhandtag i det närmaste identiska med P958-X bilarna. Tittar man på ventilationsruta med ram och jämför så är det exakt samma utförande på allt, men måtten skiljer.

Jag fick tips på klubb-forumet av signaturen C311 (är inte det en Mercedes föresten...) att Frua byggd Maserati 2000 Spider -57 ser likadan ut inne i dörrar. Samma typ av uppbyggnad. Det gjorde mig lite nyfiken. Efter en kort stunds surfande hittade jag en renovertingstråd om en AC Frua 428 i USA. Kolla likheten i dörrkonstruktion! Till och med fästen för ruthiss och ventilationsruteram är exakt likadant utförda trots att det skiljer 10år mellan bilarna.

...så nog fanns det en grundläggande metodik vid tillverkningen oavsett bilmodell.

hm...då är det nog samma kuggsegment till fönsterhissarna på en Maserati 2000 Spider, jag behöver byta de små kuggsegmenten på bägge dörrarna.   Borde man hitta direkt på nästa reservdelsmarknad.....eller?

Fruabyggd AC 428 - ca 1968-1969

P958-X3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar