Translate

söndag 27 januari 2013

Modifiering av bakstycke

Som jag tidigare berättat så lät jag bakstycket sitta kvar när jag inledde plåtarbetet. Det finns ingen dubbelplåtskonstruktion under bagagegolvet på Frua-prototyperna så det var lätt att komma åt för blästraren med bakstycke monterat.

Här var jag ganska klar över att ett par justeringar behövdes. Dels passade det inte mot originalbakluckan nämnvärt bra, sedan satt hålen för avgasutblåsen lite felmonterade. Dom var heller inte så snyggt utförda.

Men som vanligt skulle det dyka upp fler detaljer som behövde justering

Utgångsläge:
Bra modifiering av infälld nummerskylt. Måtten stämmer och det sitter på rätt ställe. (Märkligt..måste vara ren tur!)

Avgasutblåsen ser ju cool ut...men...nja..dels är dom varken centrerade exakt i sidled och dels är dom lite för slarvigt utförda. Det ska ju vara en invikt krage som avslutning där de kromade avgasrören mynnar ut. Den kragen saknades.

Fästen för bakljus är felvända P1800 plåtar

Regnrännan för baklucka är bortskuren och ersatt med en lodrät plåt..

 Det gamla bakstycket har en mer välvd profil upp mot bakluckan vid jämförelse och  Jag inser efter en del mätande att det kan avhjälpas genom att flytta bilens P1800 bakstycke bakåt och bygga på med material mot luckan.



Här ser man tydligt att bakstycket måste flyttas bakåt. Ni ser också att avslutningen mot bakljus inte är lika kurvig som på en vanlig P1800

Bara att snitta upp med kapen!

Men hur mycket måste justeras?
Jag börjar med att fixera golv och balkar mot fenor för att inte karossen ska säcka ihop.

I detta läget har jag inte bytt bagagegolv ännu.
För att kunna bestämma hur mycket fel bakstycket sitter använder jag det gamla som mall och borrar ett antal referenshål där skillnaden påvisar korrekt form. Sedan anpassar jag detta till springan mot bakluckan

 Jag blir tvungen att snitta upp bakstycket från bakljus mot centrum för att kunna vrida allt rätt. Dessutom lossa det mot fenor och bakljusplåtar







Bakstycket äntligen i rätt position
Då skrotar vi avgasutblåsen
 Eftersom dom var positionerade 80mm för högt och något felcentrerade mot mitten så får jag lägga i material.
 Kompisen Stefan har svarvat en stålcylinder efter mina måttangivelser för att jag ska kunna valsa nya utblås och samtidigt kunna skapa den krage som krävs

Här är en plan plåt tvingad runt cylindern och fixerad med ...tja 16-17 svetstänger
Jag knackar försiktigt fram var de överlappar och kapar upp ett snitt med den  tunnaste kapskivan.

Sedan lägger jag ett par punktsvetsar med plåten kant i kant så att formen behålls
Jag får ut bägge rören i ett svep eftersom de är snedkapade mot karossen

Som ni ser har den svarvade cylindern en nedsvarvad kant på insidan som jag utnyttjar för att kunna handknacka kragen

Nu är det dags att fylla skarven med punktsvetsar för en tät fog
Innan jag börjar handknacka kanten så fixerar jag röret på cylindern med två punktsvetsar
Sen är det bara att sitta och smårikta med liten kulhammare tills man är nöjd
Det ena röret klart!
Rör nr två på G











Klart för montering på kaross

Även plåten bakom bakljusen byter jag ut för att minimera tennspackling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar