Translate

tisdag 29 januari 2013

Uppgradering av P958-X1

Tidigare har jag ju berättat att jag har tillgång till prototypen P958-X1 för mätning och malltagning. Det går inte med ord att beskriva hur värdefullt det har varit så här långt.

När jag lånade X1 så hade den en vanlig P1800-stötfångare bak och vanligt draget avgasrör. Det betyder att balken för nummerskylt skymmer avgashålen i karossen. Jag gick och grämde mig över det där.....såg inte bra ut. Jag ringde kompisen J, dvs ägaren och frågade om jag kunde få testa Jensen X1 stötfångarna istället för dom vanliga som satt på. Det var kanske en dum fråga insåg jag när jag formligen överöstes av GO-GO-GO på telefon.

Dessutom ville jag ju testa både utseende och kunna jämföra med mina egentillverkade.

Sagt och gjort. ...och i detta läge är jag så snabb att riva bort de "vanliga" P1800 stötfångarna att jag inte ens funderar på att famla efter kameran.

Jensen X1 stötfångare monterade på Frua P958-X1
Det blir ju magiskt bra!! Enda modifieringen jag behöver göra är en förlängning av pinnbultarna mot T-järnen. Sidofästet passar rakt av. Jag kapar även till aluminiumkåpor och monterar över T-järn. Dessa är faktiskt monterade med samma typ av gummilist mot kaross som grillsargen på sena P1800 har.

Jensen X1 stötfångarna är dessutom i orenoverat patinerat skick som stämmer rätt bra med Frua P958-X1 utseendemässigt.

Men vänta nu...nu ser det ju riktigt fult ut med avgasrören till höger.....!!!
Vanlig P1800 ljuddämpare bortmonterad.
Typiska rostskador då bilen bara körs ibland. Allt inifrån
Jag börjar riva lite och ser att bakre ljuddämparen är spräckt...hm...jo det lät lite "sportigt" när jag körde hem den.


Detta avgör saken.

Dags att se om det går att modifiera avgasrören till något som liknar Frua-utseende!

Hänger ni med?  Det är mycket snack om X hit och dit..
 Såja..ett par tre böjar i rätt dimension, en mindre standardljuddämpare och lite universalupphängningar så börjar det likna något. Nåja, lite svetsande och kapande också..men det är jag ju så van vid som ni förstår.
Så här ser det ut underifrån. Urtaget i kaross är en senare modifiering för att P958-X1 skulle kunna ha "vanligt" P1800 avgassystem. Tillkom sannolikt på mitten av 60-talet
Här ser man den undre insvängen vid T-järnet för att mittbalken skall få plats på Jensen X1 som dom kommer ifrån. Aluminiumkåpan skymtar också.

Dom kromade utblåsen fanns på REA på ett biltillbehörsvaruhus!! Inga namn men dom är ju inte så många...jag tror ni fattar var jag hittade dom.

 Exakt rätt dimension och helt rätt snedkapning. Dom var utgående ur sortimentet.
...jaja..man kan ju förstå det. Ingen ekonomi i att lagerföra utblås till Frua-prototyper. Kundunderlaget är för litet!

Visst blev det snyggt!!



1 kommentar: