Translate

onsdag 23 januari 2013

Nytt bagagegolv och flyttad tank

Bagagegolvet var ersatt med plan plåt och golvets ram för bensintank satt helt fel placerad. När jag provmonterade tanken pekade påfyllningsröret rakt in i bakstycket utan möjlighet att svänga upp mot påfyllningshålet.

Avslutningen av de längsgående balkarna under bagagegolvet var helt fel avslutade mot bakstycket

Innerskärmarna hade också en del reparationer som inte var seriöst utförda.




Ni fattar nu vad jag menar med att procentandelen lagningar som skrotas blir högre och högre...

Kolla in alla små perforerande rosthål både mot kupé och i rännan för baklucka.

Här gäller det att ha starkt psyke, skygglappar och tålamod......man får ta en sak i  taget....Nåja..starkt psyke föresten...det finns känd diagnos för såna som jag. ;-)
 Efter att hela golvet är urkapat så "finkapar" jag ut endast ramen för tanken. Amazon-pressningarna till höger skall bort.
 Balkarna ansluts på korrekt sätt mot bakstycket och svetsmutter monteras på insidan för stötfångarjärn. Ganska enkel operation om man vet hur det ska gå till och har en bil att malla av. Dessa stöd mallades av från X2


 Nytt golv mellan balkar läggs i tillsammans med ramen för tank. Tanken ligger nu i rätt läge och betydligt längre fram jämfört med en vanlig P1800.

 Förklaringen till att Frua prototyperna har tanken längre fram ligger i bakstycket.

Hänger ni med på varför?

Exakt!! det är avgasrörens placering i bakstycket som är orsaken till detta

Bensintanken i sig är den ursprungliga och ni kan se på bilden hur Frua har modifierat anslutningen och att utgångsläget är en Amazon B16 tank



Yttre sektioner av bagagegolv skall ha en längsgående pressning för att bli korrekt.

Min helt oumbärliga kompis Stefan som har smidesfirma/mekanisk verkstad får i uppdrag att göra ett verktyg för att pressa fram detta ur en plan plåt.

Jag bistår med lite kantbockning, finriktning och liknande förberedelser

Snart på plats och dessa blir lika på båda sidorna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar