Translate

tisdag 29 januari 2013

Prototyp-stötfångare


X3 saknar originalstötfångarna sedan långt tillbaka. Jag har naturligtvis kontaktat de tidigare ägare jag lyckats få tag i med klent resultat. Både beträffande gamla foton och saknade delar.


X1 bakparti (Foto från P1800-boken Collander/Eriksson)
Redan vintern 2009 började jag fundera på hur jag skulle kunna tillverka kopior av Frua stötfångare till X3.

Min utgångspunkt var att man borde kunna återanvända vanliga uppåtsvängande främre horn från P1800 61-64 även baktill. I vanlig ordning krälade jag runt X2 på Volvo-museet med måttband och kamera. X2 har de ursprungliga främre stötfångarna och ombyggda bakre. X1 har vanliga produktionsstötfångare. Det betyder att ingen av bilarna har kvar de uppåtsvängande bakre stötfångarna. Jag studerade alla bilder av bakre stötfångare på Frua-prototyperna som jag kunde komma över och fick till slut en god bild av hur dom skall se ut.

Även Jensen-prototyperna hade ju uppsvängande bakre stötföngare med den skillnaden att de även har en balk mellan höger och vänster kromdel där också nummerskylten är monterad. Alla Jensen-prototyper förefaller vara borta och skrotade på ett eller annat sätt

En detalj som förvånade lite var att både främre och bakre stötfångarna på Frua-prototyperna var heltäckande även på undersidan. Dvs inte öppna undertill som produktionsbilar. Mycket elegant.

Jag konstaterar nyktert att en bakre hörna till X3 kräver att jag har tre stötfångardelar P1800 61-64 som material. Totalt 6 st (4 bakre och 2 främre) bara för den bakre stötfångaren. Den främre delen för uppsvängen, en bakre hörna upptill och en undertill. Framtill på bilen räcker det med modifiering av vanliga P1800 61-64 stötfångarhörn. Så, totalt behöver jag 8st stötfångarhörn till mitt projekt. Tur att man har bra tillgång på sånt........hoppas ingen stackare som har en 61-64 och saknar stötfångare läser detta.

Alla åtta bitar lämnas först på avkromning.

Jag får också addera material i samma tjocklek vid anslutningen av uppsvängen och för att bygga på inåt på vissa ställen.

Jag snittar, mäter, riktar och punktar ihop med MIG, testar mot kaross och får till slut en ihopsatt bakre hörna som jag är nöjd med. Jag fortsätter med övriga tre stötfångarhörn och blir klar med detta Julhelgen 2009. Detta jobb var riktigt kul. Kände mig lite som en Italienare i Fruas verkstad för utrustningsdetaljer.

Undersida
Vänster bak och höger fram ombyggda 
Återigen får kompisen Stefan uppdrag att TIG-svetsa alla fogar så att det blir porfritt och möjligt att ytbehandla.


Höger fram - undersida
Insida av bakre hörn med "extramaterial" isvetsat
Längsgående TIG-svetsad skarv
skarv av de ursprungliga tre delarna
mer extramateial isvetsat


T-järn med aluminiumkåpa


Som det skall sitta ihop

Jag saknar kåpor fram, så jag har ordnat nya profiler
Det färdiga resultatet hamnar på hyllan så länge

Dessvärre har jag inga bilder kvar av ihopsvetsningen pga disk-krasch..






















Plötsligt händer det..

Nu går det ett par månader in på 2010 och sedan händer något mycket oväntat. P1800-kompisen Kenneth N i Sundsvall ringer upp och säger att han har hittat vad han tror är uppsvängda bakre prototypstötfångare till P1800..!!

Jaha, tänker jag..det är som vanlig vid bilrenovering...man letar som en galning efter en del, ger upp och nytillverkar och strax därpå så dyker det upp en sådan detalj i nyskick..!   Fast den här gången hade jag ju inte letat alls eftersom det kändes osannolikt att lyckas.

Kenneth N som är en mycket god människa vill ju naturligtvis att dom skall återbördas till prototypen. Vi gör en bytesaffär med lite P1800 NOS så bägge blir nöjda. När jag tar emot stötfångarna i Falun (vi träffas där) så måste jag erkänna att jag är lite knäsvag när jag bär dom till min bil...Det känns stort på något sätt. Jag är inte så religiös, men jag tror jag förstår vad det innebär vid såna där tillfällen...

Dom nyfunna skiljer sig lite från Frua-bilderna jag har och efter att ha diskuterat med en av våra forskningsresande i ämnet Volvo P1800, Kenneth C, kommer vi tillsammans fram till att det är Jensen-prototyp stötfångare. Ledtrådarna är UNF tumgängad pinnbult för fästen och infasning för balk. Allt på Frua-prototyperna är nämligen milimetergängat. Kenneth C konstaterar efter ett par snabba telefonsamtal att stötfångarna vi hittat kommer från Jensen X1 som skotades utanför Sundsvall 1975. Stötfångarna blev avmonterade innan den pressades.

Så med god hjälp av lite tur och halva Kenneth-klubben så har jag både nytillverkade Frua- och original bakre Jensen-prototyp stötfångare i garaget.

Hur ska jag göra nu då?

Ett alternativ är att modifiera de nyfunna till Frua-standard. Skulle vara ganska lätt med lite svetsning, men samtidigt känns det helt fel att modifiera dom.

första inpassningen mot kaross och lös skärm
Jag beslutar mig för att använda mina egentillverkade till X3 så länge.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar