Translate

fredag 18 januari 2013

Renoveringsresan startar

Järpås, Västergötland, Oktober 2008

...borde jag ju startat bloggen, men bättre sent än aldrig.

Häng med på en tillbakablick först.

Lastat och klart för hemfärd !  Vad har jag gett mig in på..?  ..och var är lokalpressen för att bevaka en så viktig händelse? Inte ens Volvo P1800-klubbens redaktör syns till.

Som ni kan se är det en typisk "tappad sug" jag tar över. Det vill säga en helt demonterad och påbörjad renovering. Inget drömläge med andra ord, men en väldigt unik Volvo prototyp.



Mellanstopp i Laxå på hemväg

..varför blir det alltid dåligt väder när man transporterar hem sina projektbilar? ...eller ska på lackering?


Min andra P1800 -61 chnr 3270 är ju inte ens klar när jag hämtar P958-X3 så nu blev det stressigt i garaget att få den röda klar! Dessutom har jag ingen garageplats till X3, för min nyrenoverade röda kan ju inte stå ute. Men det kommer att lösa sig.

 Första inspektion efter urstädning av diverse bråte. Rostigt, men inte helt hopplöst. Bilen har blivit rostlagad i omgångar med början sent 1980-tal. Vissa lagningar måste göras om, medan andra är helt godtagbara enligt min bedömning. När man köper renoveringsobjekt så vill man ju alltid komma över en "orörd" bil, men i detta fall finns naturligtvis inga alternativ. Bara att ta tjuren vid hornen. Dessutom måste det ju vara en professionell nivå på lagningar när bilen är såpass unik.

Två olika plåtslagare har jobbat med karossen innan jag tar över projektet, Den första har bytt ut bottenplattan/chassiet från bakre tvärbalk och framåt och skarvat på samma ställen som Frua ursprungligen gjorde. Ursprunget på alla tre prototyperna är ett kortat chassi från Amazon 57-58.

Utbytesplattan på denna bil är från en skrot i Sundsvall och var i mycket bra skick. Dessutom är arbetet med bytet väl utfört. Jag har tagit kryssmått och  kontrollerat och är mycket nöjd med den delen av plåtarbetet. Mindre nöjd med annat, men det kommer vi att återkomma till många gånger under renoveringen.


Som ni ser är "vanliga" P1800 skärmar, front och bakstycke monterat av tidigare plåtslagare. Dessutom i kombination med Amazon yttre trösklar. Hm...här kommer det att krävas en hel del modifieringar för att få till det korrekt. När jag inspekterar detta 2008 så är min spontana bedömning att kanske 30% av alla tidigare lagningar får göras om och att jag kan låta 70% vara. Detta visar sig senare vara en kraftig felbedömning

Nu blir X3-projektet lagt på is tills min röda P1800-61 är klar. Jag hyr ett garage över vintern och den får vila under kapell till hösten 2009.

Inför vintern 2009/2010

Eftersom karossen var rejält rostig i bakdelen så börjar jag arbetet med att slipa av de plana plåtytorna med Afro-rondell, skär bort de yttre karosseriplåtarna (utom bakstycket) och lämnar chassiet till sandblästring och epoxi-grundning
 Tittar ni noga ser ni en massa små hål överallt. Det är rosthål efter blästring. De konstiga profilerna inne i kupén är bl a framdel av höger dörr.
 Det hade varit enklare för senare svetsarbete att INTE epoxigrunda, men jag är tvungen att vinterförvara karossen ute under kapell vintern 2010, så man får se det som en skyddsåtgärd.

Garagebygge

..påbörjas under 2010. Jag har planerat detta länge, men nu blir det av. Fördelen är att jag har en stor tomt.

 Stomme!
Nu börjar det likna nåt!


Hösten 2010 

Garaget är klart och jag kan flytta in X3. Det blir till en början mest pyssel med garageinredning, belysning och målning förstås.

Parallellt med detta arbete har experterna Ove och Rolf på SVIS i Munktorp renoverat växellåda och bakaxel.

Jag har sedan inköpet 2008 gjort en massa research, pratat med tidigare ägare. Jämfört med tillgänglig dokumentation och övriga två prototyper. X1 och X2. Ett rimligt antagande är att det är ursprunglig motor, växellåda och bakaxel kvar på bilen vid avställningen 1970. Jo, ni läste rätt, den blev avställd redan 1970 sannolikt pga rostskador, möjligen pga krossad sidoruta efter inbrott.

Kortfattat  kan man säga att alla tre prototyperna fick samma kraftöverföring som en samtida Amazon Sport, dvs B16B motor, M4 växellåda och ENV bakaxel. Sedan har de olika prototyperna används för olika ändamål. X3 som detta handlar om är nog minst modifierad av de tre när det kommer till kraftöverföringen. Däremot har den varit med om att testa olika bromssystem enligt första ägaren som var verksam i projektet när det begav sig

Växellådan är en märklig historia i sig.

Nu blir det lite gymnastik...vrid din datorskärm 180 grader
Typkod M4, Detaljnummer M40 och Tillverkningsnummer 17. Någon som har en likadan hybrid?

Rolf på SVIS som renoverat den säger att det i stort sett är en M40...hm  

Går det att avgöra när en Volvo växellåda är tillverkad?

Bakaxeln är som sagt en ENV med 4,56 utväxling och krävde både utbyte av diffhus och samtliga lager och tätningar. Detta trodde jag skulle vara enkelt, men både diff- och pinjonglager var mycket svåra att hitta. Det löste sig till slut. 

Motorn är som sagt en B16B med en hemsnickrad variant av sluten vevhus-ventilation. Detta är ett verk av någon senare ägare, men det ser rätt kul ut. Med felstavad instruktion och allt.
Lägg till bildtext


Den är numera demonterad och inspekterad. En kolv fick slås ur med våld, inga Diesel eller Coca-Cola attacker fungerade.

Karossrenoveringen inleds i nytt garage 2011

Nu hade jag ett utgångsläge med tom kaross som uppvisade både rostskador, bra utförda reparationer och mindre bra utförda reparationer. Jag fick börja med att försöka verifiera exakt hur bilen var uppbyggd på Frua med hjälp av gamla foton och otaliga besök på Volvo museet där P958-X2 står utställd. Jag krälat runt, under och i P958-X2 med digitalkamera, skjutmått, pappersark och sax för att dokumentera och göra mallar. Utan överdrift har jag nog tillbringat 20 timmar på museet vid fyra olika tillfällen. Ibland har besökare frågat mig saker om P1800 när jag legat där och tagit mått och man vill ju vara en god ambassadör för modellen så jag har pratat på och berättat allt dom vill veta. När dom gått därifrån har dom helt säkert trott att jag jobbar på museet…
Jag har också använt P958-X1 för malltagning och mätning och det har varit mycket värdefullt att ha den som lånebil. Fantastiskt att alla tre bilarna finns bevarade.

Första steget blev att passa in dörrarna i karossen som utgångspunkt. Det gick ju sådär...Jag började leta efter dörrgångjärn och inser att dom saknas. Jo, alla fyra är borta. Efter ett par telefonsamtal visar det sig att dom förmodligen kastats av släktingar till den avlidne plåtslagare som tidigare jobbat med karossen. Det slutar med att jag "lånar" vänstergångjärnen från P958-X1 för kopiering

Påbörjad prototyp baserad på Amazon gångjärn

Test och måttagning på vänster dörr. I detta läge är gångjärnen "halvklara".
Så här ser karossen ut när jag inleder plåtjobben

4 kommentarer:

  1. Hej Mark
    Grattis till nya bloggen! Den kommer att följas med stort intresse.//P1800-61

    SvaraRadera
  2. Hej Mark,

    Vad kul att du börjat med din blogg, den är efterlängtad skall du veta. Har läst om din bil och hoppats får veta mer, inspirerande läsning. Du kommer besökas ofta!
    Välkommen till P1800 blogg världen.

    Med vänlig hälsning "Min P1800ES-73"

    SvaraRadera
  3. Hurra! detta ska jag följa med noggrannhet!

    SvaraRadera
  4. Hej Mark!
    Oh härligt Mark! Mest spännande som har hänt i P1800 världen på åratal. Denna blogg skall jag följa flera ggr per dag! Jag kommer så klart även i fortsättningen att hälsa på dig och titta i verkligheten.
    Mr Jensen

    SvaraRadera