Translate

torsdag 24 januari 2013

Nya fästen för stolarna



 Mer fragmentariska rester och rost som skall återskapas till exakta kopior. Detta inlägg kommer främst att handla om stolskenornas fästen.  När ni ser den sparade delen av golvet under förarstolen inser ni nog nödvändigheten av golvbyte på bilen. Sist jag åkte i en bil med likadant skick på golvet var i Tunisien 1988. Det var en taxifärd i en Peugeot 404 av 60-talsmodell och och det som gjorde mig nyfiken på att kolla dess baksätesgolv var att det blåste förfärligt om fötterna och den var utrustad med tre gummimattor.  Efter att ha glipat på alla tre gummimattor och konstaterat avsaknaden av golv var det bara att luta sig tillbaka för att kunna lätta på fötterna. Vi kom fram iallafall.

Jag skänker återigen en tacksamhetens tanke till tidigare plåtslagare som sparat dessa konsoler för stolskenorna. I kombination med att dom fortfarande sitter kvar i gammal golvplåt blir det lätt att bestämma placering på nya golvet.


Ursprunglig bakre konsol v-sida

Jag passar på att lägga igen Amazongolvets öppning för handbroms på samma sätt som Frua gjort på X2. Det är bara en enkel lapp i nivå med golv.

Jag slipar samtidigt av färgen där jag planerar svetsa fast nytillverkade kopior av fästkonsolen.





Nytillverkade konsoler till stolskenor ligger och torkar. Zinkgrund på undersidan.
 Främre och bakre konsoler nytillverkade exakt (nästan) efter förlaga.

..vadå nästan..tänker ni förstås. Jo, jag öppnade upp de små konsolerna där de är svetsade mot fästplattan...annars blir det omöjligt att rostskydda och vädra ur eventuell kondens. Syns inte, men förlänger livslängden.



Den här typen av avsteg är det enda som jag accepterar.

Dörrarna har fått lite diskret dränering i botten också.
Provmonterat efter inmätning

X3 stol på plats och testjusterad

Testmontering...verkar stämma bra med skruvhål och mått tagna från X2

Slutligen fastsvetsning. Det som inte är klart på bilden är små "öron" som håller returjädrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar