Translate

söndag 27 januari 2013

Bagagerum - Fortsättning

Som ni redan sett på tidigare inlägg så är ju väggen mellan kupé och bagagerum rostangripen. Jag funderar länge på att göra en helt ny vägg och lägga skarvar på osynliga ställen. Men jag bestämmer mig till slut för att bocka till en reparationsplåt som svetsas kant i kant.

Här ser man att nederkanten är helt perforerad mot bagagerum
Närbild från bagage på samma rostskador 
Jag får hjälp av samma pressverktyg som vi tillverkade för yttre bagagegolvet då pressningarna har samma utseende. Jag gör helt enkelt tre bitar som fogas samman kant i kant och sedan svetsas i som en enhet. Det är lite tricksande och mätande eftersom pressningarnas avslut inte linjerar i nederkant.

Jag kapade bort dålig plåt och fler skador dök upp efter blästring. Kanske inte helt oväntat.

Jag kunde punkta hålen i golvet genom att ha kopparplåt som mothåll.

Reparationsplåt över balk och till hjulhus gick så kvickt att knäcka till och svetsa i så jag hann inte ta kort

Reparationsplåt tillverkas av tre bitar som svetsas kant i kant.

Bortskurna delar används som mall för att få pressningarnas avslut på rätt ställe och rätt bredd
 Nu sitter den på plats inklusive vinkelplåtar som hatthyllan sedan skruvas i

På höger sida räckte det med att fylla ett par urblästrade hål med kopparplåt som mothåll

Ska du fylla ett större hål med svets så är det perfekt att ha en kopparplåt på baksidan som "mothåll". Svetsmaterialet flyter ut mot kopparn och det blir en helt plan yta på baksidan





Även kanten mot bakrutan var rostangripen och behövde bytas ut till viss del.

Reparationsbit tillverkad och inpassad. Här hade jag god hjälp av Mr Schrink som jag tidigare presenterat.

Bara att svetsa fast och slipa av fogarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar