Translate

onsdag 23 januari 2013

Bränslepåfyllning

Ursprungligt bakstycke modifierat 1959/60 och 1965 efter krock
Bakstycket var sparat och det var en väldig tur. Helt slut bortom räddning och det ger en fingervisning om hur rostig X3 har varit. På baksidan ser man de igensvetsade hålen för avgasutblås och den infällda nummerskyltsplaceringen. Dessutom framgår radien på övre rundning och avslutning mot bakljus som faktiskt skiljer en del jämfört med en vanlig P1800. 
Jag har haft god nytta av dessa fragment då jag modifierat och även flyttat bak nuvarande bakstycke på bilen. En tidigare plåtslagare har ju monterat ett P1800 bakstycke som ersättning, men jag fick fortsätta modifieringen av detta. Däremot slapp jag demontera det. 

Dagens renoveringstips ; SLÄNG ALDRIG NÅGOT!

Luckan till höger på det gamla bakstycket har okänt ursprung och blev monterad 1965 efter en lättare påkörning. Nån har sagt att det är en Opel-lucka, men det spelar ingen roll. Den hör inte hit.

Lucka och gångjärn från Imperial
Alla P958 prototyperna från Frua är utrustade med en tanklucka inklusive gångjärn från Imperial 57-58. Det är inte så konstigt som det kan låta eftersom Ghia parallellt byggde en förlängd Imperial Ghia. Det finns en   bild på P958-X1 på Volvomuseet i Göteborg där både en Imperial och X1 står intill varandra i plåtverkstaden i Turin. Möjligen delade Ghia och Frua lokaler? Hursomhelst verkar inte Pelle P ha haft synpunkter på att det blev Imperial tanklucka som användes. 



Eftersom X3 var modifierad med ovan nämnda Opel-lucka? i bakstycket blev jag tvungen att kopiera precis allt från  X2 och bygga upp det på nytt.  Även skruvlocket är tillverkat med X2 som förlaga. Underdelen är Volvo PV och överdelen är helt nytillverkad.....jaja..jag vet hur ni tänker...det syns bara när man tankar och är dolt under en lucka, men det måste vara korrekt annars kan jag inte somna på kvällarna!

Bensinpåfyllning sett från hjulhus
Man kan beskriva det som en svetsad krage i karossen. Sedan är det en kopp eller strut med påsvetsad övre rördel med skruvlock som är fastskruvad i karossens krage. I struten finns även fästen för Imperial gångjärn, anslutning för dränering och tankurluftning.


Bensinpåfyllning och reservhjulsplacering

Lucka och gångjärn från Imperial hittade jag i Malung hos en kille som snöat in lika djupt på Imperial som jag på P1800. Det är egentligen en helt vansinnig dragning av bensinrör och slangar runt reservhjulet. Här är jag övertygad om att konstruktörerna på Frua ”glömde bort” reservhjulets placering och detta ledde till den omfattande rördragningen i efterhand. Men det är ju en prototyp och då måste man uppskatta knäppa lösningar. En annan kul effekt av reservhjulets placering är den stora buckla på höger innerskärm som alla X-bilarna har. Annars får inte originaldäcket Trelleborg Safe-Star 5,90x15 plats!

2 kommentarer:

  1. Hej Mark
    Tack för att vi får vara med på resan! Helt underbart att se hur x3 växer fram.
    Var i tiden är i nu?
    mvh "Min-p1800"

    SvaraRadera
  2. Bagagegolv och bränslepåfyllning är tidigt under 2012 har jag för mig. Det blir lite tätare uppdateringar nu för att komma ikapp och hamna i realtid

    SvaraRadera