Translate

onsdag 23 januari 2013

Bottensvällare

Som jag tidigare nämnt så hade föregående
plåtslagare svetsat på yttre bottensvällare från Amazon????. Dessa skar jag bort innan blästring.

Som på en vanlig P1800 och Amazon är det en boxad konstruktion bestående en inre rak bottensvällare mot golv följt av en mellanförstärkning ( sektionen med ventilationshål på bilderna). Utanpå detta är en yttre bottensvällare monterad.

Då själva formen på trösklarna skiljer för mycket på Frua-vagnarna jämfört med vanlig P1800 så beslutar jag mig för att tillverka egna profiler.

Jag behåller den innersta plåten mot golvet och även den mellersta bottensvällaren (den med ventilationshål).

Jag utgår från mallar och mått tagna från X2 och gör en profilmall i aluminium för den yttre bottensvällaren som sedan matchas mot en kantvikt och valsad plåt.

Samtidigt konstaterar jag att den övre delen av befintlig bottensvällare måste breddas något och gör för ändamålet en "extra" U-profil. Den nedre delen av befintlig bottensvällare måste däremot sektioneras för att erhålla korrekt mått. Här får jag skära bort ca 6mm längsgående på undersidan, rikta in motsvarande mått mot golvet och helsvetsa.

Undertill är de yttre nytillverkade bottensvällarna gassvetsade med  20mm strängar både på X1 och X2. Jag gör på samma sätt för att få autentiskt utseende.  Mellan plåtar lägger jag en skyddande tunt skikt zinkprimer. På ytor som svetsas samman med spalt brukar jag använda Volvos blå Svetsprimer.
På insidan mot kupén behöver jag bara ta bort bulan för bältesfäste och återskapa de ursprungliga fästena. Dessa var som tur var sparade.



Som ni också ser på vissa av bilderna, förekommer reparationer som jag kommer att göra om både av utseendeskäl och för att dom helt enkelt har fel mått.

På vänster sida blir det en exakt likadan procedur.

Sammantaget var rekonstruktion av trösklar och bottensvällare ganska enkelt. Värre utmaningar kommer!

1 kommentar: