X3 har fått liv. Vi har startat upp och firar att det är liv i X3 för första gången sedan 1972. Bubbel serveras i garaget förstås.
Stort tack till kompisarna Micke, Anders och Fredrik!
Allt gick bra och vi har kört in kamaxeln ca 3000rpm 15 minuter.
Några problem?
Vi var tvungna att blåsa baklänges i bränsleröret. Nån flaga eller nåt hindrade bränslet, sen gick det fint. Jag har dränerat tanken en gång efteråt för säkerhets skull.
Lite läckage i främre SU vid munstycket, men det berodde på att Mr X3 inte hade dragit muttern ordentligt mot förgasarhuset. Fixat nu.
Jag har synkat förgasarna och den går riktigt bra. Synka B16B är lite bökigare än B18B då man måste lossa lossa förbindelseaxeln först.
En detalj som också åkte upp på "Att göra listan" är bakre utblåsrören. När man kört den varm så expanderar avgassystemet och i och med det så vrider sig kollektorröret något så att utblåsrören går mot karosskanten. Jag måste lösa det på något sätt. Förmodligen måste jag ha nån slags glidande upphängning på vänster sida som kan följa med expansionen bakåt.

Snyggt jobbat!
SvaraRaderaGrattis MrX3 till en av de större milstolparna.
SvaraRaderaStort grattis! Härligt att allt gick bra!
SvaraRaderaGrattis vilken känsla! Mvh Lennart
SvaraRadera