Translate

måndag 18 november 2019

242 Turbon börjar bli klar

Det var väl tusan vad många timmar det här skulle ta!

Visst, den var lite rostig, men ni vet ju hur det är.

Det är först när man börjar klä av och frilägga skadorna som man ser omfattningen.

..och det är alltid värre än man tror från början.

Dessuton är det ju dubbelgolv under sätena på en 240 vilket betyder att kan måste skära loss del av övre golvet för att kunna komma åt det undre golvet. ...och inte nog med det. Det går en balk under det undre golvet som man måste ta hänsyn till.

Jag har fått byta en stor del av golvet på bägge sidor inklusive bakre kanten av övre golvet

Två mindre delar av främre passagerargolvet

Två sektioner av höger tröskel - ca 20cm plus 40cm

Bakre delen av vänster tröskel ca 10cm och en bit av skärmkanten på vänster sida

Skarven mellan inneskärm och reservhjulsbalja på bägge sidor- typ 30mm av respektive del över hela hjulhusets bredd

Reservhjulsbaljan på vänster sida har också lagats på två ställen.
...och en rejäl del av bakre skärmkantens anslutning mot reservhjulsbaljan

Skitbil.....

Nåja, nu är bara vänster bakre skärmkant mot baljan kvar. Jag sitter och väntar på en beställd plåtdel som ska komma imorgonbitti


I underredet målade jag med enkomponents röd zinkgrund och på ytterkarossen och inne i golvet blir det 2K epoxyprimer. Sen blir det silver metallic på golvet och rostskydd i underredet.

Alla yttre skarvar som trösklar, bakskärmar och reservhjulsbalja blir tennspacklade och behandlade med syratvätt innan grundfärg.

Hade nån sagt åt mig att jag skulle petimeterlaga en 240 för 5 år sen hade jag bara skrattat....

Nu ligger man här på garagegolvet och verkligheten har kommit ikapp....

Var ska det här sluta?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar