Translate

torsdag 4 december 2014

Vinklat och klart

Äntligen, nu fungerar dörröppningen bra!

Lösningen var att vinkla fram sprinten från fästytorna så att dörren liksom lyfts ut mer i öppningsögonblicket. Både Richard och Stefan ledde in mig på rätt spår.

-Tack!
Hur gjorde jag då?  ..och vad är det för grå klump till höger?

Svar: Modellera

För att vara säker på distansen mellan fästplattorna vid stängd dörr så matade jag in modellera och stängde dörren.

Vips hade jag en måttuppgift på avståndet - 6mm.




Sedan satte jag upp ett av gångjärnen i skruvstycket med 6mm distans mellan plattorna.

Mätte sidoförskjutningen av sprint, adderade hur mycket jag ville utöka måttet, skar av med tunn kapskiva och punktade fast på ny position.












I detta fall ökade jag sidoförskjutningen 4mm. Det var maximalt för att sprintdelen ska gå fri i a-stolpen.












4mm kanske upplevs som lite, men det blir stor skillnad.


Det nedre gångjärnet blev justerat 3mm. Jag fick inte plats med mer mot a-stolpen.

Sedan återmonterade jag dörren och testade. Det fungerar klart bättre. Dörren liksom lyfts ut mer i öppningsögonblicket. Jag testar med bladmått och kommer fram till att 1,9mm frigång finns på den mest tajta punkten vid 5mm dörrspringa. För att få ytterligare marginal kommer jag att ta bort innerkanten på dörrskinnet i framkant, precis som jag gjort på vänster sida.

Det är ju gigantisk skillnad mot en produktionsbil - där dörröppningsgeometrin är klart bättre. Oklart om gångjärnen i sig är ett föredöme. Nån som vägt ett P1800 gångjärn....;-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar