Translate

onsdag 10 december 2014

Inredningsarbeten inleds

Jag har pratat med ett antal olika sadelmakare, materialleverantörer och kompisar hur jag skall gå vidare med inredningen i X3.

Eftersom jag vill ha geografisk närhet till sadelmakaren har jag valt Anders på Bromma Bil & Båtinredning (som ligger i Täby...kul!). Han har hjälpt mig tidigare med P1800 jobb.

Det finns några komplicerande faktorer.

  • Nuvarande skick - dvs, går något att spara?
  • Kulören - mörkare röd
  • Mixen av perforerat och operforerat material - faktum är att det är mer än 50% med perforering

Utgångsläget är säten som möss kalasat på, förintade panelstommar med trasig klädsel, helt saknade paneler etc.  Inredningen är klädd i vinyl/konstläder.

Jag har beslutat mig för en total omklädning. Det skulle bara bli taffligt att komplettera upp med nya material. Gissningsvis skulle 10% av ytskikten kunna vara kvar och det skulle bli ett osnyggt lapptäcke.

Kulören är inte helt enkel heller. Det är som ni ser inte en vanlig röd kulör som i en P1800 produktionsbil. Det är snarare en dragning till Bordeaux röd med lite brun inblandning.

Vi tvättade och skrubbade en dold kant av baksätets ena kudde för att kunna jämföra med en yta som är opåverkad av solljus mm. Den är mer röd och mindre brun än dörrklädseln till höger - men det är fråga om nyansskillnader förstås.

Det finns vinyl i rätt kulör, men det går inte att
uppbringa den kulören i perforerat utförande. Vi har inte svar från alla förfrågningar ännu, men det ser inte så positivt ut. Det är mer perforerat material än operforerat i inredningen. Jag har till och med mejlat OEM leverantören Konrad Hornschuch i Tyskland som en gång i tiden levererade materialet - plus säkert 10 andra leverantörer. Vi får se om detta är en återvändsgata eller inte.

Det enda sättet att få både rätt röd kulör OCH rätt perforering är annars att välja skinn som material. Det fördyrar materialkostnaden en del och det kan behöva hyvlas ned lite tunnare för kederlister. Annars är det nog bara fördelar.

Skinn blir ju ett avsteg från originalskick avseende material, men utseendemässigt beträffande färg, struktur och perforering helt enligt ursprungligt utförande.

 Skinnprovet 2120 till höger är riktigt bra match

Stolarna och baksätets dynor är hos Anders nu för avklädning - tanken är att jag renoverar upp stommarna och återlämnar för omklädning

Kom gärna med synpunkter och idéer!


2 kommentarer:

  1. Svårt, surt surt att inte rätt vinyl finns, har du kollat med vinyltillverkare vad nyproduktion skulle kosta? Antar summan är astronomisk men undrens tid är nog inte förbi. Nån i världen kan nog göra detta men att hitta denna nån......jag sysslar ibland ned miliärkulturhistoria, gamla uniformer och dylikt. Där tillverkas det mesta i Thailand och Pakistan just nu.

    SvaraRadera
  2. We have good knowledge of different types of interior materials such as leather, plastic, fabric, vinyl, wood, metal. renovering av Båtinredning

    SvaraRadera