Translate

måndag 8 december 2014

Gasreglage, spännrulle och armstöd

Lördagen ägnades åt att fixa diverse saker på X3. Jag började med att snubbla över gasreglaget som jag tidigare tagit ned till garaget för att svetsa, men glömt bort..  Det är ena ändens hål som blivit 50% större åt ena hållet - ovalt med andra ord.

Gasreglaget i sig är inga konstigheter. Standard Amazon B16 som sitter monterat i baktill på motorblocket.
















Jag rullade fram gassvetsen och fyllde upp hålet.

Följt av lite finslipning och putsning.






Så nu är det bara att borra ett nytt hål












Sen gav jag mig på det lilla spännhjulet till fönsterhiss som skulle ersättas.





Själva jobbet bestod i att göra en ny axel egentligen.  Resterna av det gamla spännhjulet syns till vänster i bild.










Vid demontering visade det sig att axeln hade en lagringshylsa (imponerande!). Då jag ville använda den så blev en ny sprint nödvändig, (höger i bild)












Klart!









Raskt över till aluminiumavdelningen!

Jag har ju inte slutfört armstödet på vänster sida. Det är falsning av kanterna för luckan till förvaringsfacket som saknas.

Här är turen med mig, för i skrotlådan råkar jag ha ett par rundade stålplattor liggande. Efter lite mätande visar det sig att dom har perfekt radie för den främre falsen.











Först kör jag med falstången för att få en kant att börja jobba mot, sedan blir stålplattorna förskjutet ihopsvetsade ett perfekt mothåll.














Det går nästan lite för bra...














I det här läget måste jag erkänna att jag är lite smånöjd med resultatet.










Raskt över till den bakre plåten.

Men nu måste jag skära isär och modifiera stålplattorna först. Radien är helt annorlunda här.














Kapade och justerade!















Bakre plåt falsad med hjälp av mothållet.












Slutligen är det dags att punkta ihop aluminiumpusslet. Men det får vänta eftersom jag inte har någon TIG svets.

Nytillverkat armstöd till vänster i bild och den högra förlagan till höger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar