Translate

tisdag 2 december 2014

Gångjärnsgeometrin - fortsättning

Nu är båda sidors gångjärn ändrade och dörrarna öppnar fullt ut utan att främre dörrkanten tar i skärmen vid fullt öppen dörr. Jag har shimsat lite extra och får dessutom göra om stiftningen av gångjärnen. Men det är en avsevärd förbättring.

Men - jag är inte helt nöjd. Fortfarande går dörrbladet väldigt nära framskärmens kant precis i början av öppningsrörelsen. Den tar inte i... men det är lite otäckt nära med tanke på framtida lackering och så.

Jag har detaljgranskat X2 (den vita på Volvo museum) och jämfört. Den enda skillnaden nu är att jag har lite mindre vinkel mellan sprint och gångjärnets fastsättningsplan.

Pilarna visar var "knixen" jag menar sitter. Denna vinkel är i nuläget mindre på X3 jämfört med X2. Kan det vara den som gör att dörren liksom lyfts utåt snabbare förbi skärmkanten på X2?  ..jag tror det, men är inte säker.

1 kommentar:

  1. Jag tror du är på rätt spår. Ju längre fram ledpunkten är. Destå mer rakt ut kommer dörren röra sig i början på öppningsrörelsen. /Richard

    SvaraRadera