Translate

måndag 29 december 2014

Stolarna kräver lite jobb

Även stolarnas dynor krävde lite svets. Inte stoppningen förstås, men väl trådstommen. När jag synade skicket efter Strip-All badet så noterade jag att den gängade pinnen som håller fast dynan mot underredet såg olika ut. En av dom är sannolikt lagad, för det är M5 gänga på båda men med 0.75 stigning på den ena och 1.00 på den andra och i olika längd. Fult svetsat dessutom.

Så kan vi ju inte ha det, eller hur..






Före..















Efter...

Gassvetsat - old school !













Ryggstöden har legat i badet också. Efter det har jag dragit av ytan med grovrengörare. Klart för epoxigrund. Om jag behövde svetsa i ryggarna?

Javisst...men av en speciell anledning.

När dom legat i badet inser jag att det finns ett 2mm hål i nedre mittenribban. Dom är i det här läget fyllda med Strip-All...
När dom stått och droppat ur detta lilla hål i ett par timmar så torkar vätskan och det slutar rinna....hälften har då runnit ut.  Då går jag och hämtar kapmaskinen, snittar upp en rejäl springa, dränerar och svetsar igen.


När man håller på med dom här delarna så inser man vilket otroligt jobb som är nedlagt vid tillverkningen. Det känns nästan overkligt att man tillverkat stolarna för bara tre prototyper. Eller också sitter likadana stolar i någon annan vagn?  Vore kul att veta, men förmodligen svårt att kolla upp...om inte omöjligt







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar