Translate

måndag 22 december 2014

Aluminiumsöndag

Söndagens eftermiddag var vikt åt julpyssel i Bengt Blads tomteverkstad.  Som omväxling var det Bengt som jobbade och jag som tittade på. Aluminiumsvetsning med TIG har jag inte lärt mig...än.














Armstödet blev ihopsvetsat till en enhet.














Vi började med att svetsa ihop innerlådan som sitter innanför luckan. Själva förvaringsutrymmet.













Sedan svetsades den främre delen ihop.














Jag fick mest langa fram mer svetstråd, kyla i vattenbad och hålla i objektet.
...och ta bilder förstås!











Jäklar vad varmt det blir när man svetsar aluminium. Det är minst sagt bra på att leda värme...














Efter ett par timmar är alla pusselbitar ihopsvetsade.

Det diffar några millimeter här och där när jag jämför höger och vänster med varandra, men det kommer nog att bli bra.

Armstödet är inte helt klart ännu. Det återstår att svetsa på en avslutande platta där främre halsen möter instrumentpanelen.

Jag måste också nita fast två fästen till förvaringsfacket och ett fäste till snäpplåset.

Jag fick med försänkta nitar från Bengt

...och finslipa lite samt göra en lucka.

...och luckan måste ha gångjärn.

Det är en liten mässingsplatta med tråd på varje sida som utgör gångjärn

Kort sagt, det är några timmar kvar på det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar