Translate

måndag 29 december 2014

Armstödet blir klart - nästan i alla fall

Efter svetsning är det lite slipning och filande för att jämna till alla fogar. Här inser jag att man borde ha en lågvarvig roterande fil. Det geggar igen direkt när det blir varmt.



Men efter en stund är det slätt och fint. Jag börjar med att passa in lådan. Det krävs lite finjustering innan den sitter perfekt.




När positionen är rätt markerar jag var fästena ska sitta. Fästen ska nitas på plats och sedan ska lådan skruvas mot armstödet.



Bengt hade försänkt aluminiumnit i lämplig dimension.

Jag testar att nita två spillbitar först. Det här är nytt för mig...men det är bara att ha ett plant mothåll och sedan drämma till med hammaren. Nitarna är mjukare än jag trodde.













Nitat och klart!  Enkelt!














Sen tillverkar jag en liten konsol för snäpplåset och nitar fast den på samma sätt.













Så här ser det ut ovanifrån..












Då var det dags att tillverka själva luckan.

Jag använder pappmallen från höger sida spegelvänd. Sen är det bara att klippa.

Det är bara underkanten som är helt rak och kan bockas i kantvik. Resterande kanter handbockas efter att jag markerat med falstång.

Nästan klart. Det är lite finjustering kvar.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar