Translate

fredag 8 november 2013

Rivningskontrakt på 128an i Tyresö

Tobbe med sitt nyförvärv
Kompisen Tobbe har köpt chassinummer 128 i ett rostigt men mycket krispigt delikat och orört originalutförande.   




 Ingen har varit på och smårenoverat eller modifierat bilen. Den har dessutom varit avställd sedan sent 1960-tal och aldrig blivit inregistrerad vid nummerändringen 1972. Den fick nya plåtar först 1990.

Den står nu hos Jonas i Tyresö och han kan inte riktigt hålla fingrarna borta så man får nog betrakta det som någon form av rivningskontrakt just nu.   

Men det är fråga om en försiktig demontering med massor av foton och en känsla för att bevara ursprungsdetaljer. 

Jag var där på garagefika igår. Jonas fixade kaffe, Tobbe hade med en påse bullar och jag hade med en påse NOS-delar. Mycket trevligt!  Det är massor av smådetaljer som skiljer en så här tidig vagn från senare P1800 från Jensen. Bl a Extraskruv som håller framskärmarna i överkanten bak, annan avslutning av innertaket mm 

Sen hade Jonas och Tobbe slipat och letat febrilt efter ett chassinummer bakom batterihyllan. Förgäves naturligtvis eftersom dessa tidiga vagnar inte har nåt instansat där. He-he..!

Originalmotorn är på renovering i skrivande stund hos ENEM. Till och med den tidiga kamaxeln var kvar i motorn och går att rädda genom lite påläggning av material. Detta är kamaxeln som fanns innan den mer kända C-kammen.  Förgasare och servo är också klart genom Uno Kruses försorg.  Det går framåt!

Tobbe har mest oro över hur han ska rädda den sköra Jensen-inredningen. Stolarna är skadade i vanlig ordning. Har någon delar liggande så förmedlar jag gärna kontakt.


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar