Translate

måndag 11 november 2013

Motorhuven närmar sig "marriage point"

Först en provmontering mot ytterplåten för att se om det fortfarande stämmer. Jepp, passar bra!


















Sedan kan jag lossa den och fortsätta med pluggsvetsning. Följt av slipning. Nortons 36 korn lamellskiva gör ett bra jobb så slipningen går ganska kvickt.












Utsugen var välbehövlig när man svetsar så här intensivt. Nästa steg blev lite svetsprimer på kanten.













Följt av epoxiprimer på ytor som blir dolda och icke-varma.  Två strykningar.











Färgen jag blandade räckte även till en tredje strykning av ytterplåtens insida. Mellanslipning innan förstås!

Sen är det dags för "marriage point" . De båda delarna ska slutligen fogas ihop. Men som vanligt har krysset sträckt sig lite och glipan mellan kryss och ytterplåt är för stor. Jag lägger ramen på fyra klossar på garagegolvet och hoppar jämfota ett par gånger, men det händer ingenting. Det är först när jag lägger en planka emellan och dänger på med ett gammalt topplock som det blir lite resultat. Nu pluggsvetsar jag på ca 10 ställen och allt sitter ihop.










Men nu har jag missat att det blev ett mindre veck i högra sidans ram efter min brutala behandling och det går ju inte att trycka tillbaka så enkelt när ytterplåten är monterad. Nåja... ett snitt med kapen och lite mild justering så stämmer formen igen. Jag punktar ihop snittet.

Härligt, nu är motorhuven nästan klar. Lite pluggsvetsar, finriktning och ett fäste för huvstag bara. Men det lilla fästet är klart sedan tidigare








2 kommentarer:

  1. Hej Mark
    Nu har du fått upp farten ordentligt! Bra jobbat! Uppdateringarna kommer slag i slag. Och riktigt snyggt ser det ut och bli också. Efter att ha sett vilket jobb du lägger ner så känns allt annat som småjusteringar...
    Jag googlade på Megabend, och om du menade en sån med magnetisk fasthållning av plåten vid bockning så är det inte en sån. Nej den heter HS 1 L3S från HM produktions, är tydligen uppköpta av Scantool idag, och finns fortfarande kvar vilket måste vara ett gott betyg..
    Men till intressantare saker, tror du nummer 128 skulle vara intresserad av ett besök? Det skulle vara intressant att nörda ner sig i inredningsskruvar och brickor då min inredning var demonterad när jag köpte den. Samt att höra lite om planer etc..
    // Richard

    SvaraRadera
  2. Absolut ska du och Tobbe utbyta erfarenheter. Mejla mig så förmedlar jag kontakt. Era bilar har ju förmodligen kunnat vinka till varandra på Jensens produktionslina 1961

    SvaraRadera