Translate

tisdag 19 november 2013

Lite mer justeringar på framskärm

Rännan mot motorhuven på höger framskärm fick en justering igår. Alla reservdelsskärmar höger sida har den här defekten som jag gissar beror på slitet eller defekt pressverktyg. Rännan är 3-4mm smalare på ett parti och det ser illa ut när man öppnar huven. Ni som bytt skärmar på P1800 vet vad jag menar. Man får kapa upp ett snitt, justera bredden och sedan fylla med svetsen.

Jag använder en kopparplåt som spänns fast under med svetstänger så att jag får kontroll på smältan och minimerar slipbehovet på undersidan.










På ett ställe får jag lägga i en liten plåtbit. Skärmarna har ju varit monterade tidigare och har ett par sår efter min demontering.

Så var rännan rak och fin igen.

Nästa moment var justering av sidopressningen vid strålkastaren. På Frua-prototyperna slutar pressningen tidigare och plåten omedelbart bakom strålkastaren skall vara slät. Tidigare har jag snittat upp strålkastarkanten och kört ett par varv i Eckolden med krympverktyget. Nu var det dags att handknacka en snygg övergång från pressning till slät yta.

Nåt åt det här hållet borde bli bra!  Möjligen blir det lite mer finjustering med skärmen monterad på karossen.

11 kommentarer:

  1. Jag tror avsmalningen kom med E-modellen med ny typ av bromsservo. MVH///C311

    SvaraRadera
  2. Det var som fan! Men avsmalningen finns bara på höger skärm. Så det skulle vara en anpassning för högerstyrda vagnar med E och ES modellens servo? Men jag får inte ihop logiken varför avsmalningen finns. Servoenheten sitter ju till vänster även på högerstyrda vagnar med länkage. Ingenting sitter nära skärmens kant. Men du kan naturligtvis ha rätt. Måste rota lite mer i detta...

    SvaraRadera
  3. Servon sitter till höger på torpeden på högerstyrda E-modeller och batteriet till vänster. Det kan även vara för att batteriet är bredare än på tidigare modeller. Någon med original skärmar på en sen 60-tals kanske kan bekräfta. MVH///C311

    SvaraRadera
  4. På NOS skärmar är det avsmalnat på båda. MVH///C311

    SvaraRadera
  5. Jag ser nu att det finns en viss avsmalning även på andra sidan. Inte alls lika stor på dom NOS skärmar jag utgår ifrån, men den finns där. Kanske uppstår skillnaden när man börjar pressa plåt i Sverige i slutet av 60-talet efter övertagandet från Pressed Steel? Men jag hävdar fortfarande att servon sitter till vänster på högerstyrda vagnar, så även batteriet. Orsaken är insugningsröret på högersidan. Kolla bildgalleriet för referens. Visst är det kul med P1800 frågor som man inte vet svaret på!! Mumma för oss nördar

    SvaraRadera
  6. Jag hittade en bild på en nerplockad och högerstyrd ES som Caresto använde för att bygga sin ES med V8 och batteriet sitter till vänster. Båda framskärmarna smalnar av på samma ställe. MVH///C311

    SvaraRadera
  7. Har en högerstyrd ES -72, och den har servon på vänster sida. Det går ett utanpåliggande länkage från rattstångsstruten som är fäst i torpedväggen till servon. Den har även batteriet på vänster sida. Ska kolla i garaget om skärmarna smalnar på den. Vänster skärm är original, men höger är bytt på 90-talet. Ska även kolla hur skärmarna ser ut på min -66 som fick skärmarna bytta i slutet av 90-talet. Är en bil som jag hoppas få ut snart. Den har stått nästan färdig sen plåtrenovering/lackering. Bara småplock/el/diverse smådetaljer som saknas./ Thomas

    SvaraRadera
  8. Glömde skriva att batterilådan är bredare på min ES än på -66'an av någon anledning. /Thomas

    SvaraRadera
  9. jag har en 66 som jag har bytt båda skärmar på. Båda dessa har avsmalnande rännor. vänster skärmen förefaller något smalare ränna hela vägen (har inte mätt) mina skärmar är inhandlade 85-03-29. på Bilbiten1 i Torslanda
    DEZ138

    SvaraRadera
  10. Har kollat upp skärmarna. -66 med bytta skärmar: avsmalnade båda 2. Kollade på den gamla sparade högerskärmen: Avsmalnad. ES -72: Avsmalnade båda 2. Både höger utbytta skärm och vänster originalskärm. Avsmalningen börjar ca 30 cm från radiehörnet och är ca 15 cm lång sträcka för att sedan gå ut igen. Detta gäller på alla skärmar jag mätt på.
    Angående bromsservot på min högerstyrda ES så sitter det fastskruvat i insidan av batterilåda. Därmed får inte batteriet plats på tvären som i min -66, utan sitter på längden som på en Amazon. /Thomas

    SvaraRadera
  11. Var iväg och tittade på min -61 kaross, som har rostiga originalskärmar på. De saknar avsmalningen.
    Och sen så yrade jag om batteriet på ES. Hade ju för stort batteri i den. Mätte längden på ett Volvo originalbatteri som är ca 27 cm långt, och mellanrummet mellan konsollen-batterilådekanten som är 28.5 cm. Så det får plats på tvären. / Thomas

    SvaraRadera