Translate

måndag 4 november 2013

Ny garagekompis på plats

Äntligen kan jag bocka plåt med hedern i behåll. En riktig Kantvik är inhandlad. Blocket förstås, minst fem sökningar per dag och handla inom 60 minuter från att annonsen är publicerad. Jag skojar inte....jag har säkert missat 4 st kantvikar på att vara sådär 3-5 timmar efter publicering - sålda allihop när jag ringt. Kantvik verkar hett! Bredden på den är 1050mm och den ska klara 1,2mm. Fabrikatet är Cidan, danska grejer. 

Killen som hade den till salu lastade på den på min släpvagn med traktorgrävare - hur smidigt som helst. Så jag hade ingen uppfattning om vikt i detta läge. När jag kom hem på kvällen bad jag min fru ge mig ett handtag för att lyfta ned den från släpet. Jag trodde helt säkert att det skulle gå bra, hon är stark.  Tjenare..!!  När jag tog i för allt jag var värd kunde jag lyfta den 5cm upp i ett par sekunder för att sedan bli tvungen att släppa. Jävlar vad den är tung. Gissar på 3-400kg







Frun fick gå in och jag hämtade kompisen Kranis istället. Då gick det som en dans.

Undra vad man ska döpa den nya garagekompisen till...?   Ben dOver kanske....Vik-Tor...? 


Bristen på uppdateringar förra veckan beror på semestertripp. Dvs, jag har utsatt mig för strålning utan svetshjälm i fjärran land.   

Men nu gäller det att få upp farten i garaget igen!

 





3 kommentarer:

  1. Jo jag känner igen det där med att jaga en kantvik på blocket. Det var nog närmare 10 missar innan jag hann först på en gammal och väl använd Luna i gjutjärn som väger ca 200 kg. Ju tyngre desto bättre bockar den. Jag kan bocka 1,5 mm om det inte är för långa bitar. Är det tjockare plåtar går jag till en som har en stor kantpress. ///C311

    SvaraRadera
  2. Jag måste ha haft tur då jag en dag såg en kantbock på blocket, och strax utanför hemorten, tänkte att en sån skulle kanske vara bra, och så flyttbara backar. Ringde och hämta inom en timme, kostade nästan ingenting heller.. Den har jag haft mycket glädje av när det ska tillverkas ekonomiplåt. Man ska ha tur ibland...
    Det är ok att ha semester ibland och ladda batterierna. Men nu törstar jag efter nya uppdateringar.
    "Keep up the good work!"
    /Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl inte en sån där dream machine - Magnabend du kommit över, Richard? Det är ju en sån man helst vill ha...

      Radera