Translate

torsdag 14 november 2013

Friskt kapat

Nu är motorhuven justerad i bakkant. Jag började med att justera en L-profil i krymp- och sträckverktygen till exakt rätt form för ytterplåtens bakkant.  Plåten omedelbart bakom motorhuven fick agera profilmall.
















Sedan var det bara att flytta över plåtprofilen till motorhuven och punkta fast på ett par ställen. På så sätt håller ytterplåten rätt form under tiden jag justerar ramen.












Close up!







Sen kunde jag ägna mig åt justeringen av bakre ramen utan att riskera formförändring.

Fem snitt med tunn kapskiva följt av justering nedåt. Jag kapade bara igenom hela stommen i mitten med ett snitt följt av 75-procentiga ramsnitt på fyra andra ställen. Skruvmejslarna agerar kil för att driva ramen åt rätt håll.













Sen punktade jag fast alltihop i rätt position.












Provmontering igen - ahhh, mycket bättre!













Jag riggar upp skärmar och front lite provisoriskt för att se helhetsbilden och passformen mot skärmarna.



Det jag snabbt kan konstatera är att det är lite mer finjustering innan allt är bra. Bland annat är vänsterkanten på motorhuven lite för "rak" mot skärmen. Den behöver höjas lite i förhållande till framskärmens kant.

1 kommentar:

  1. Jag beundrar ditt mod. Det brukar ta emot att kapa i något som är nästan rätt och som man dessutom har lagt ner en massa jobb på. Keep up the good spirit!

    SvaraRadera